Уклінно просимо заповнити Опитування про фемінативи  


Попередня         Головна         Наступна





ЖИТІЙНА ЛІТЕРАТУРА



ЖИТІЄ АНТОНІЯ ВЕЛИКОГО


Житіє Антонія Великого — один з ранніх зразків агіографічної літератури, автором якого вважають відомого церковного діяча й письменника IV ст. Афанасія, патріарха Александрійського. Класичний зразок життєпису аскета, засновника й організатора монашества, житіє Антонія являє собою широку повість, яка починається з оповідання про його дитинство й закінчується його смертю. Значне місце в житії займає оповідання про боротьбу Антонія із «спокусами» злих духів (демонів), які намагаються всіма можливими привабами і залякуваннями відвернути його від аскетичних подвигів. На перекладне «Житіє Антонія Великого» посилається Нестор у своєму «Житії Феодосія Печерського» (кінець XI ст.); найдавніші слов’янські рукописи в уривках доходять до XIII ст. Коротку українську редакцію житія Антонія видав Франко (Апокрифи і легенди, т. V, ч. I, Львів, 1910) за львівським рукописом XVI—XVII ст.

Саме цей текст друкуємо нижче.






ЖИТІЄ СВЯТОГО АНТОНІА ПУСТЫННОЖИТЕЛЯ


Святый Антоній пустынножителъ рожден в ЄгиптЂ, въспитанъ в наученій Христо†от честных и добродЂтлъных родител, от юности яви ся ДобродЂтелень. Єгда же осиротЂ по смръти родител своих, в купЂ с сестрою малу в пеленах суще, работа опасно в дому своем яко человЂкь домовить, споминающе, яко с апостолы прежде бывшая христіяне цЂну пред ноги апостолъсти ношааха. Се помышляюще себЂ пріиде в церков и услыша евангелию чтуща о богатом юноши: «Аще хощеши съвръшень быти, иди продай имЂніе свое и раздай нищимь и гряди в слЂдь мене, и имЂти будеши съкровище на небесех».

Слышав же словеса сія, пріят их в серци своемь яко от самого господа и иде в дом свой. Сестру свою обдаривши и ближнимь своимь отдаде, имЂніе же свое нищимь расточи, нача искушати пустынно житіє, на мЂсто нЂкое тайно приходяще ко нЂкоему старцу, иже показа ему путь своим добродЂтлънымь житіемь; и часто в него пребывающе постом и молитвами и бденіемь жрътвы богу творяше. Иде же слыша Якова добродЂтелна старца, тамо к нему бЂжа, яко пчела мед добродЂтели от различных и когождо цвЂта избирающе. В велико ученіе и книгь прочитаніе не вдавашеся, токмо яже от писанія слыша, сіе в мысли яко на камени начертанных съхрани, абіе исплънити тщаше ся. Книги своя называша вес мирь, и на коеждо худо сътворенно, понеже в немь благость и богатство божіе увидЂти и почитати кождо възможе. ДЂюще своима рукама, ядый хлЂб и прежде захожденія солнца николи же ядяше, хлЂба и воды в мЂру уживаше, иногды ж даже четвертаго дне пища телесныя ожидаше, теплим серцемь бога възлюби, непрестанно моляше ся.

Єгда же в ученій тако†младенець изучи ся, въоружи на себе ярость враговь, сирЂчь духов злых, иже хотЂша его различным лукавством и искушеніемь отдалити. Прежде влагати мысли его и торгати начаша симь, яже онь оставль, сирЂчь богатства и имЂнія, и осиротЂніемь сестры малыя и благообразіем родитель и славою, пищами различными.

«Что твориши — рече — младый и благообразный юновзе? Повредил еси свое благолЂпіе и благообразство, жестоко житіє начал еси, тЂло твое сея броня понести не възможе. Обратися и уживай сего, яже ти бог дарова». Он же о словесех сихь яко стлъпь необоримь стояше, житіемь и страстію Христовою възбраняше ся, обещанми его утЂшаа ся и яко щитом вЂрою святою от стрЂленія его защищаше ся, сице, яко николи же сим уязвити и ослабити его не възмогоша.

Нача паки инЂми вещьми искушати его. Възложи нань 1 страсти и телесныя похоти, и растлЂнія нань мещущи в снЂхь и на явЂ, яко николи же имяше упокоенія. ТЂм же постом и образомь и лютых мукь чааніемь и истлЂніемь в прах тЂла своего крЂпко сицевыя мысли разгна, и тако с студом враг отиде от него. И на прочан вящше подвизася посты, и в далнЂю отиде в пустыню, от нея же хотяше бЂсь силою его изгнати; видящи себе посмЂянна от младенца сего, с великою ратію ведоме в храмину его удари, яко люто тЂло его побиль. И тако полумрътв на многи дни лежаше, дондеже 2 той пріиде, иже ему пищу приношаше. Мняще его уже мрътва, в вес 3 принесе его, о погрЂбаніи помышляше.

Антоній же, в нощи в себЂ бывь 4, моляше друга своего, яко сам ходити лютых ради рань не възможе, да отнесень будеть тайно абіе 6 на мЂсто, идеже взят его, да не порадует ся врагь, да от мЂста ему ни единимь стопнемь не отступовати.



 1 на нього 2 поки  3 в село 4 прийшовши до пам’яті 5 зараз же



Сътвори же нань діяволь послЂдный приход, събравши множество друговь своих в образЂ различных звЂрей, лвов, медведій, волковь, вепровь, псов, юнець 1 и прочіихь лютых звЂрей, и вдари в храмину его, ю 2 же разоривши страх творяше ему рыканіемь гнюсных звЂрей, влагающе нань различную смръть. Он же болестію телесною обьять суще, тяжко стенаше и възвести ся 3 не возможе, обаче же сердцемь веліимь неустрашенным к рати сей въпіаще:

«ВидЂхь, яко силы не имате, обаче яко единь от вас възмогль бы мя, яко единого от чръвій пожрЂти, еще на мя безсловесных и неразумных звЂрей посласте; видЂх, яко и звЂрей ухитрЂсте. Аще и от бога моего сила дасть ся вамь, се аз есмь, погубЂте мя, творите, я же 4 повеленно вам есть. Аз вам не избЂгну и вЂмь се, яко ничто же ми възможете сътворити без волЂ господа моего. Въсуе 5 покушаете ся, знаменіе креста святого и вЂра в господа нашего Іисус Христа крЂпко забрало противу вам есть».

По сих 6 яко тма от солнца и прах 7 от лица вЂтру враги ищезоша и погибоша. И абіе свЂть со небеси облиста его, и храмина неврежденна бысть. И увиде господа Іисус Христа, от теплаго сердца въздыхающе рекь: «Где бЂ, възлюбленный Іисусе, где быль еси, почто прежде остави мя, язвь моих не уврачевал еси?»

Услыша глас глаголющь ко нему: «Зде пребых, Антоній, подивих ся храборству твоєму. Не бой ся, помощника мя присно 8 имЂти будеши и прославлю тя в всемь мирЂ».

Се слыша Антоній здрав бысть яко и прежде, укрЂпи ся о господЂ своемь, яко по великой побЂдЂ с вящшим 9 дръзновеніемь и упованіемь в помощи божій житіє провождающе, яко же и прежде. бгда ж имЂя 30 и пят лЂть, нача мыслити о съвръшеніи пустыножительства, сице в пустыню иде, иде же никто же его увЂсть. Моляше старца, к нему ж прежде хождаше, да с нимь в далнЂю пустыню идеть, до от очій и вЂденія человЂческа укрыет ся и възможе свободнЂ всякія вещи к спасеній прійти и съвръшенно покаяніе творити. Он же старостію отрекь ся дружства, не хотяше помощи ему. Антоній же самь в имя господне в далнЂю пустыню отиде. На пути врагь не престааше искуша его, блюдо сребрьно пред очи ему поверже, яко сребролюбіемь от пути сведет его. Ея же увидЂ, мыслити нача: «Откуду сребро зде? Пути велика нЂсть, тъкмо птица и звЂріе преходять. Аще ли кто вещь сицеву погуби, паки обращши ся възмоглъ бы обрЂсти. РазумЂхь убо, яко твое искушеніе, діяволе; но не искусиши мя, сребро твое на пагубу ти будеть». Сіе же глаголя, абіе блюдо ищезе.

Тожде паки 10 второе сътвори, егда множество злата обрЂте, от него ж яко от огня бЂжаше. Тамо убо в далнЂй пустыни храмину пусту, полну гадов обрЂтше, и затвори ся в ней. УвЂща друга себЂ у поль года хлЂба и воды приносити. Зміеве и ехидны уступиша святому, друг же его в пол года хлЂбь и воду сверху спущаше ему, с ним же николи же глаголя.



 1 бичків 2 яку 3 підвестися 4 те, що 5 надаремно В після цього 7 порох 8 завжди 9 з ще більшим 10 ще



Живяше тамо лЂт 20. По многих странах прослави ся блаженный Антоній, и множество ихь добродЂтлъному его житію последовати хотяху, яко и дверЂ в храминЂ его раздрушаху. Яви ся в мирь здравь и благолЂпень, нача прочіихь человЂкь научати ходити тЂсными враты к оному тЂсному и добродЂтлъному житію. И ему ж господь богь благодать дасть, яко по семь без числа бЂ учеников его, я же путемь и житію его наслЂдоваша, их же к възгордЂнію мира сего и оставлЂнію имЂній, к покаанію и смиренію и прочіихь съвръшенных добродЂтелій христіанских привождаше. Брань их бяше к духовнЂй злобЂ, им же яко стратилат 1 [бяше ] святый Антоній, добрЂ умЂюще духовныя стрЂлы и сЂти діяволскыя познавати и в них прочіихь острЂгати...

ПовЂдаше блаженный Антоній, яко діяволь боит ся молитвы, бденія, постов, смиренія, нищеты самоволныя, гнЂву и тщеславія удалятися, конець же всему чистого сердца в любви христовой зело боится. Чюда творяше великія, паче же недужным и бЂсноватым, имяше бо и духа пророчъскаго, далнЂя вЂдяше яко близ сущи и прочіимь братіямь възвЂщающе. Ереси аріяньския и манихейскыя и дружества с ними стужаше ся 2, яко с ними николи же бесЂдова, токмо иже к их възвращенію и ползЂ служаше. ПовЂдаша, яко бесЂда ихь пагуба души есть...



 1 вождь, полководець 2 цурався



Времени единаго, егда между братією нЂчто делаше, очи свои на небо възношаше и въздыхающе и жалость показующе, кълЂнома к земли припадающе, мояяше ся, да отвратить господь богь гнЂвь свой, и зЂло плакаше, слезами омакаше ся. Въпросиша же его, но глаголати от стенанія не възможе, тягота сердца глаголы прерываше, дондеже крЂпко възопи: «Уне бЂ намь, чада възлюбленная, съмрътію скупити ся от таковыя гнюсоты. Велика злоба и безбожіе человЂческо отвори ся. ВидЂх бо олтар божій ратію звЂрей обстоимь и къпытами ихь разоренный и глас глаголющи: «Омержу себЂ олтарь мой».

В второе же лЂто исплъни ся виденіе его, в не же аріяне погань себЂ на помощь възяша, церкви православных раздрушиша, олтаря гнюсною мръзостію исплъниша, разлияша кров православных, дЂвы законныя насиловаша, епископы побиша и изгнаша, сосуды цръковныя плЂниша лютЂ нежели когда поганы, вЂру святую и всячески службы божія пусто сътвориша. Обаче же то же господь богь, иже бЂ се виденіе дряхло 1 яви, утЂшеніе милосердія своего не потаи. Сему же убо святому Антонію прояви, яко паки церкви божія будеть яко же и прежде, лютость же арияньская погибе. «Обратятся, глаголя, зміеве в язвины своя, вЂра же святая разпространит ся, тъкмо блюдЂте ся, да не причастите ся к арияномь». По времени же малом епарх александрійскій, ариянинь, Валакій именемь, сице люто православных дручаше 2, яко дръзну чръноризцЂ и инокинЂ я†обнаженны посредЂ града у стлъпа бити. К нему же Антоній таково писаніе посла: «ВидЂх на тебЂ гнЂвь божій. Престани ся лютости на христіяны, да не погибнеши в ярости божій, я же скоро имат прійти на тя».

Прочет же писаніе и плюваше нань и на землю поверже. и посланника безчести сице глаголюще: «Да учить Антоній иноки своя и да разумЂеть, убо аз яко нЂсмь под областію 3 его». ТЂм же по пятих днехь руку господню увидЂ: конь, иже над прочіих всегда бяше кроткій, от нЂкоя вещи верже ся конь и зубами его растръже и ногами нотопта, негли третіяго дне дожда. ВсЂ видЂша, яко месть божія прійде нань, ему же святый Антоній обЂща, исплъниша ся слова его.

Єгда же хотяше преставити ся святый Антоній, о дни съмръти своея видяше. Братію опасно 4 въспоминая, да богу вЂру, яже от отец и поданія апостолъскаго взяша, съхранять, ариянов же и маркиянов блюдутся, яко врагов божіихь.



 1 смутне 2 мучив 3 під владою 4 старанно, пильно



«ВЂсте бо, яко азь гнушах ся ереси их, яко николи же с ними не глаголахь». ОстерЂгая же ихь, яко да вЂдят вражія лукавства и всегда хранят ся их, и прочіими душеполезными глаголы научая их, и тако в мирЂ и в веселій о господЂ успе, имуще лЂт 100 и пят. ЧеловЂкь в пустыни въспытанный, и по вселеннЂй прославленныи, мужственный бЂсом воин (сице яко имене его еда кто въспомяну по всемь ЄгиптЂ, бояха ся и от человЂкь отбЂгаху), великій учитель всЂмь к добродЂтели и любви божій, его же молитвами въсЂхь нас съхрани боже в тройци прославляемый в вся вЂки. Аминь.












Попередня         Головна         Наступна


Етимологія та історія української мови:

Датчанин:   В основі української назви датчани лежить долучення староукраїнської книжності до європейського контексту, до грецькомовної і латинськомовної науки. Саме із західних джерел прийшла -т- основи. І коли наші сучасники вживають назв датський, датчанин, то, навіть не здогадуючись, ступають по слідах, прокладених півтисячоліття тому предками, які перебували у великій європейській культурній спільноті. . . . )



 


Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть ціле слово мишкою та натисніть Ctrl+Enter.

Iзборник. Історія України IX-XVIII ст.