[М. Грушевський. Історія України-Руси. Том I. Розділ VI.]

Попередня     ТОМ I     Наступна





ТОМ I

Розділ VI. Люднїсть і її суспільний побут




Чоловік:


Фізичний тип — давнї описи, археольоґічні дані, кранїольоґічне питаннє, ноша голови, чистота. Вдача, античні звістки, людяність, пири, війна. Релїґійний світогляд, боги. Сварог, Перун, Даждьбог і Хорс, Велес, Сварожич, темні сили, теоморфізм, меньші божества, культ, питаннє про людські жертви, волхви, віра в долю.


Ідея посмертного житя, похоронний обряд — історичні оповідання, археольоґічні факти: паленнє й похорон небіжчиків; тризна, культ небіжчиків предків.


Поганський калєндар, свята.




Родина і суспільна органїзація:


Шлюб — оповіданнє Повісти, форми шлюбу, вказівки сучасного весїльного обряду, питаннє про слїди примітивних форм супружества; патріархальна родина.


Факти лїнґвістичні й історичні; становище жінки, супружа вірність, забиваннє жінок, становище вдови, власть батька.


Рід, рід „Повісти“, ширша родина, задруга, дворище і посябрина. Племя. Упадок родового устрою.


Сїльська громада, вервь.


Город, городища; городські союзи, системи городів, волости-землї.











Попередня     ТОМ I     Наступна

[М. Грушевський. Історія України-Руси. Том I. Розділ VI.]


Етимологія та історія української мови:

Датчанин:   В основі української назви датчани лежить долучення староукраїнської книжності до європейського контексту, до грецькомовної і латинськомовної науки. Саме із західних джерел прийшла -т- основи. І коли наші сучасники вживають назв датський, датчани, то, навіть не здогадуючись, ступають по слідах, прокладених півтисячоліття тому предками, які перебували у великій європейській культурній спільноті. . . . )



Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть ціле слово мишкою та натисніть Ctrl+Enter.