Уклінно просимо заповнити Опитування про фемінативи  

[Новгородская первая летопись старшего и младшего изводов. — М.-Л., 1950. — С. 429-442.]



Попередня     Головна     Наступна





ПРИЛОЖЕНИЕ ПЕРВОЕ


ИЗВЛЕЧЕНИЯ ИЗ ВОРОНЦОВСКОГО СПИСКА х.



лл. 3—6 об.



 1 В Т в нашеи

 2 В рукописи звание.Так и в Рум. списке. Испр. по Толст. списку.

 3 В Т и тако

 4 В рукописи питании. Так и в Р. Испр. по Т.

 55 в рукописи яже. Так и в Р. Испр. по Т.


 х Воронцовский список № 31. 7. 31 (Воронц. 1090) 20-х гг. XIX в. См. Предисловае, стр. XIII.

/л.3./ Временникъ, еже нарЂчается лЂтописание рускихъ князеи и земля Руская, и како избра богъ страну нашу на послЂднее время, и грады почаша бывати по мЂстомъ, прежде Новгородская волость, потомъ Киевская, и о поставлении Кия, како во имя его назвася Киевъ. Якоже древле именовался царь Ромулъ и во имя его прозвася Римъ; и паки Антиохъ и Антиохия Великая; и паки Селевкии и бысть Селевкия; и паки Александръ и бысть во имя его Александрия; и бысть многая мЂста, тако прозваны быша грады въ имена царевъ тЂхъ и князеи тЂхъ: такожъ и нашеи 1 странЂ званъ 2 бысть градъ великии Киевъ во имя Кия, его же нарицаютъ перевозника бывша, и нЂкия же: ловы дЂяше около города своего. Еже 3 бо есть промыслъ божии, еже я†въ послЂднея времена: откуду же древле погании 4 жряху бЂсомъ на горахъ, нынЂ же паки туды святыя церкви и златоверхия каменозданныя стоятъ, и монастыре†велиции поставлены быша, и черноризецъ въ нихъ исполнено бысть, безпрестанно славяще бога въ молитвахъ, во бдЂнии, въ постЂ и въ слезахъ, ихъ же ради молитвъ миръ стоитъ. Аще бо къ святымъ сыи прибЂгнемъ церквамъ, тЂмъ велику мзду прииметъ души и тЂлу. Мы 5 же 5 паки на послЂдование возвратимся, глаголюще сице о началЂ Руския земли и о князехъ, како и откуду быша. Васъ молю, стадо Христово, съ любовию приклоните уши ваши разумно, \432\

 1 В рукописи отбираху. Так и в Р. Испр. по Т.

 2 Буква у переделана из какой-то другой буквы.

 3 В рукописи съ люди. Так. и в Р. В Ноег. 4-й на люди

 4 В рукописи боюще. Так и в Р. Испр. по Т.

 5 В рукописи мало ми. Так и в Т.

 66 Текст испорчен. Так же и в Р. В Новг. 4-й сбираемо извЂется

 7 На полях тем же почерком отъ христа 853

како быша древние князи и мужие ихъ и како отбараху 1 Руския земли и ины страны прияху подъ ся. Тии бо князя не собираху многа имЂния, ни творяху 3 вЂръ, /л.3об./ ни продажъ въскладаху 2 съ люди; 3 но еже будяше правая вЂра, а ту возмя, даяше дружинЂ на оружие. А дружина его кормяхуся, воююще 4 ины страны и биющеся и рекуще: «братье, потягнемъ по своемъ князЂ и по Рускои земли»; глаголюще: «мало 5 есть намъ, княже, 200 гривенъ». Они бо не складаху на своя жены златыхъ обручеи, но хожаху жены ихъ въ сребреныхъ; и росплодили бы землю Рускую. За наше несытство навелъ богъ на ны поганыя, а и скоты наши и села наши и имЂния за тЂми суть, а мы своихъ злыхъ дЂлъ не отстанемъ. Пишется бо: богатство неправдою собираемъ 6 и вЂмъ 6; и паки: собираетъ и не вЂсть, кому собираетъ я. И паки: лучше малое праведнику, паче богатства грЂшныхъ многа. Да отселЂ, братия моя возлюбленная, останемся отъ несытства своего, но довольны будете уроки своими, яко и Павелъ пишетъ: ему же дань, то дань; ему же урокъ, то урокъ; никому же насилия творяще, милостинею оцвЂтуще, единолюбиемъ въ страсЂ божии и правовЂрие свое спасение содЂвающе, да и здЂ добрЂ поживемъ и тамо жизни вЂчныя причастницы будемъ. Си же таковая. Мы же отъ начала Рускои земли до сего лЂта и все по ряду да извЂстно скажемъ, отъ Михаила царя до Александра и Исакия.

Въ лЂто 6362 (sтξв) 7. [854] Начало земли Рускои. Живяху кождо съ родомъ своимъ на своихъ странахъ, владЂюще кождо родомъ своимъ. И быша три братия, единому имя Кии, а другому имя Щекъ, а третьему имя Хоривъ, а сестра ихъ Лыбедь. И сЂдяше Кии на горЂ, идЂже нынЂ увоз Боричевъ и бЂ съ родомъ своимъ; а братъ его Щекъ на другои горЂ, отъ него же прозвася Щековица; а третии Хоривъ, отъ него же прозвася Хоревица. И сотвориша городокъ, во имя брата своего старЂйшаго нарекоша имя граду тому Киевъ. И бяше /л.4/ около ихъ лЂсъ и боръ великъ, и бяху ловище звЂрие. И быша мужие мудры и смыслены и нарицахуся Поляне, отъ нихъ же суть киенЂ Поляне и до сего дне; бяху же поганы, жруще езеромъ и кладеземъ, рощениемъ, яко же прочии погании.

В сия же времена бысть въ Греческои земли, рекше царскомъ градЂ, именемъ Михаилъ царь и мати его Ирина, иже проповЂдаетъ \433\ поклонение иконамъ въ первую недЂлю поста.

 1 Так и в Р. В Ком. списке Судъ

 2 Слово фотиемъ подчеркнуто, и внизу, под строкой с выносним знаком той же рукой написано: въ лЂтЂ отъ христа 780-мъ царь Константинъ и мать его Ирина на престолЂ греческомъ были, о которыхъ упоминаетъ синаксарь первой недЂли поста, а Фотий былъ константинопольский патриархъ въ 870-мъ году при царЂ Василии, во время осмаго собора, Михаила же царя съ материею Ириною въ девятомъ вЂкЂ въ Греции никогда не бывало.

 3 В рукописи нападоша. Так и в Р. Испр. по К.

 4 В рукописи видяща. Так и в Р. Испр. по К.

При семъ же царЂ паки приидоша Русь на Царьградъ въ кораблехъ, безчисленно кораблеи, 200; вшедше въ Суды 1 много зла сотвориша Грекамъ и убииство велико христианомъ. Царь же съ патриархомъ Фотиемъ 2 мольбу сотвориша въ церквя святыя Богородицы въ ЛахернЂ всю нощь; такожъ святои богородицы ризу изнесше, въ море скудь омочиша, тишинЂ сущи; абие буря воста и потопляше корабли руския въ морЂ, и изверже я на брегъ, и во свояси возвратишася. По сихъ лЂтЂхъ братья сии изгибоша; и быша обидимы ДревлянЂ, иными окольными. И наидоша 3 я Козаре на горахъ сихъ сЂдяща 4 въ лЂсЂхъ, и рЂша: «платите намъ дань». Сдумавше же Поляне и даша отъ дыма мечь. И несоша Козаре ко князю своему и старЂишинамъ своимъ. Князь же созва старЂишины своя и рече имъ: «се налЂзохомъ дань нову». Они же рЂша ему: «откуду». Онъ же рече: «въ лЂсЂ на горахъ надъ рЂкою ДнЂпрскою». Они же рЂша: «что суть дали». И показа имъ мечь; и рЂша старцы Козарстии: «не добра дань сия есть намъ, княже; мы доискахомся оружиемъ единыя страны, рекше саблями, а сихъ же оружие обоямо остро, рекше мечи; сии имутъ и на насъ имати дань и на иныхъ странахъ». Се сбистся, не отъ своея воли рекше, отъ божия повелЂния. Яже при /л.4об./ фараонЂ царЂ египетстЂ, егда приведоша Моисея, и рЂша старЂишины фараони: «сеи хощетъ смирити власто египетскую»; яко и бысть, погибоша Египтяне от Моисея, а первЂе бЂша работающе имъ; тако и сии первЂе владЂша, послЂ же самими владЂша; яко же и бысть: владЂетъ Козары князь рускии и до нынЂшняго дни. Но и мы на преднея возвратимся. По сихъ же по братии тои приидоста два Варяга и нарекостася князема, единому имя Оскольдъ, а другому Диръ; и бЂста княжаща въ Кие†и владЂюща Полями. И бЂша рати съ Древляны и съ Углицы. Во времена же Киева и Щека и Хорива новгородскии люди, рекомии Словени, и Кривицы и Мере: Словени свою волость имЂли, а Кривицы свою, а Мере свою; кождо своимъ родомъ владЂша; а Чудь своимъ родомъ; и дань даяху Варягомъ отъ мужа по бЂлии вЂверцы; яже бяхъ у нихъ, то ти насилье дЂяху Словеномъ, Кривичемъ и Мерямъ и Чуди. И восташа Словени и Кривицы и Меря и Чудь на Варяги, и изгнаша я за море; и начаша \434\ владЂти сами себЂ и городы ставити. И восташа сами на себя воевать, и бысть межь ими рать велика и усобица, и восташа градъ на градъ, и не бяше въ нихъ правды. И рЂша: «поищемъ себЂ князя, иже бы владЂлъ нами и рядилъ ны по праву».

 1 Так в рукописи.

 2 В рукописи уское. Так и в Р. Испр. по К.

 3 На полях 920

Идоша за море къ Варягомъ, глаголюще сице: «земля ваша 1 велика и обильна, а наряда у насъ нЂсть, да поидите къ намъ княжити и владЂти нами». Избрашася три брата съ роды своими и пояша съ собою дружину многу и предивну, и приидоша къ Новугороду. И сЂде старЂишии въ НовЂгородЂ, бЂ бо имя его Рюрикъ; а другои сЂде на БЂлЂозерЂ, имя ему Синеусъ; а третии въ ИзборскЂ, а имя ему Труворъ. И отъ тЂхъ Варягъ, находникъ тЂхъ, прозвашася Русь, и отъ тЂхъ словетъ Руская земля; и суть новгородстии людие до днешняго дне отъ рода варяжска. По двою же лЂту умре Синеусъ и братъ его Труворъ, и прия власть единъ Рюрикъ, обою брату власть, и нача владЂти единъ. И роди сына, и нарече имя ему Игорь, и возрастшу же ему Игорю, и бысть храбръ и мудръ. И бысть у него вое/л.5./вода, именемъ Олегъ, мужъ мудръ и храбръ. И начаста воевати и налЂзоста ДнЂпръ рЂку и Смоленскъ городъ. И оттуду поидоста внизъ по ДиЂпру, и приидоша къ горамъ киевскимъ и узрЂста градъ Киевъ сущь, и испытавъ, кто въ немъ княжитъ; и рЂша: «два брата, Оскольдъ и Диръ». Игорь же и Олегъ, творящася мимоидуща, и потаистася въ лодьяхъ, и съ малою дружиною излЂзоста на брегъ, подугорскими творящеся гостьми, и созваста Оскольда и Дира. СлЂзшима же има, выскакаху прочии воины изъ лодьи, Игоревы, на брегъ; и рече Игорь Оскольду: «вы нЂста князя, ни роду княжа; но азъ есмъ, князь и мнЂ достоитъ княжити». И убиша Оскольда и Дира, и несоша на гору, погребоша Оскольда на горЂ, еже ся Угорьское 2 наричется, идЂже есть дворъ Ольминъ; на тои могилЂ постави Ольма церковь святаго Николы, а Дирева могила за святою Ириною. И сЂде Игорь, княжа, въ КиевЂ; и бЂша у него мужи ВарязЂ, Словени, и оттолЂ прочии прозвашася Русью. Сеи же Игорь нача грады ставити и устави дани даяти Словеномъ и Варягомъ и Кривичемъ и Мерямъ дань даяти Варягомъ, а отъ Новаграда гривенъ 300 на лЂто мира дЂля, еже не даютъ. И приведе жену отъ Плескова, именемъ Ольгу, и бЂ мудра и смыслена, отъ нея же родися сынъ Святославъ. По сихъ же.

Въ лЂто 6428 3. [920] Посла вои на Греки Игорь рускии 10.000. Приплыша къ Царюграду, много зла сотвориша Русь, Суди бо вси пожгоша огнемъ; а ихъ же емше пленники, овЂхъ растинаху, иныхъ же къ земли посЂкаху, а другия же поставляюще, стрЂлами стрЂляху; еликоже ратнии \435\ творятъ, изломяще опаки руцЂ связающе, гвозди желЂзными посредЂ главъ вбивающе, и многия церкви огневи предаша. Бысть же Романъ тогда царь. Посла царь Романъ Патрикия Феофана съ вои на Русь и огненнымъ строемъ пожже корабли руския. И возвратишася Русь во своя. Въ томъ же лЂтЂ препочиша и другое, на третьее идоша.

 1 На полях 921

 2 На полях 922

 33 В Т многу

 4 Слово прЂ подчеркнуто, а на полях написано тем же почерком парусы

 5 В рукописи нЂсти. Так и в Р. Испр. по К.

 6 В рукописи Олегу. Так и в Р. Испр. по К.

 7 Написано так: паволочи-тыя

 8 Слово прЂ опущено. Так и в РТ.

Въ лЂто 6429 1. [921] Игорь и Олегъ пристроиста вои многи, и Варяги и Поляни и Словени и Кривичи, и корабли /л.5об./ многи безчисленны.

Въ лЂто 6430 2. [922] Иде Олегъ на Греки и прииде къ Царюграду; и Грецы замкоша Суды, а градъ затвориша. И влЂзъ Олегъ, и повелЂ влещи корабли на брегъ, и повоева около града, и много убииство сотвориша Грекомъ, и разбиша многи полаты и церкви. И повелЂ воемъ своимъ колеса здЂлати и поставити корабли на колеса. И бывшу ту 3 яко 3 вЂтру, и вспяша прЂ 4, и сила идоша ко граду. И видЂвше же и убояшася Грецы, и рЂша, выславше ко Ольгови: «не погубляи града; имемся по дань, яко же хощеши». И остави Олегъ воя; и внесоша ему брашно, вино, и не прия его, бЂ бо устроено со отравою. И убояшася Грецы: «нЂсть 5 Олегъ 6, но святыи Дмитрии посланъ отъ бога на ны». И заповЂда Олегъ дань даяти на 100 кораблеи по 12 гривенъ на человЂка, а въ кораблЂ по 40. Самъ же взя злато и паволоки, и возложи дань, юже дань даютъ и доселЂ княземъ рускимъ. И рече Олегъ: «шиите прЂ паволочитЂ Руси, а Словеномъ кропинны»; и бысть тако. ПовЂси же щитъ свои во вратЂхъ, показуя побЂду; и поиде отъ Царяграда. И вспяша прЂ Русь паволочитыя 7, а Словени кропинныя; и раздра вЂтръ кропинныя. И рЂша Словени: «имемъ ся своихъ толстинахъ; не даны суть Словеномъ:» 8. Потомъ прииде Олегъ къ Киеву и ко Игорю, несыи злато и паволоки и вино и овощь. И прозвася Олгъ вЂщии; и бяху людие погани невЂгласЂ. И иде Олгъ къ Новугороду и оттуду въ Ладогу. Друзии же сказуютъ, яко идущу ему за море, и уклюну змия въ ногу и съ того умре; есть могила его въ ЛадозЂ. Игорь же сЂдяше въ Кие†княжа, и воюя на Древляны и на УглицЂ. И бЂ у него воевода именемъ Свиналдъ; и примучи УглицЂ, возложи на ня дань, и вдасть Свиналду. И не вдавдеся единъ градъ, именемъ ПересЂченъ; и сЂде около его три лЂта, едва взя. И бЂша сЂдяще УглицЂ по ДнЂпру вънизъ. И дастъ же дань деревскую Свинальду, и имаше по \436\ чернЂ кунЂ отъ дыма. И рЂша дружина Игореви: «се далъ еси единому мужеви много». По семъ скажемъ въ приключившихся лЂтехъ сихъ.

 1 На полях 940

 2 На полях 943 и 45

 3 Так и в Р. В КТ хощеть

Въ лЂто 6431, 6432, 6433, 6434, 6435, 6436, 6437, 6438, 6439, 6440,6441, /л.6./ 6442, 6443, 6444, 6445, 6446, 6447, 6448 1. В се лЂто яшася Угличи по дань Игорю, и ПересЂчень взятъ бысть. Въ се же лЂто дастъ дань на нихъ Свиналду.

Въ лЂто 6449 и 6450 [942]. Вдастъ дань деревскую Свиналду томужъ.

Въ лЂто 6451, 6452, 6453 2. [945] Въ то же лЂто рекоша дружина ко Игореви: «отроцы Свиналжи издобилися оружиемъ и порты, а мы нази, да поиди княже съ нами въ Древляны на дань: и ты добудеши и мы». И послуша ихъ Игорь, иде в дани, и насиляше имъ мужи его; и возмя дань, поиде въ свои градъ. Идущу же ему вспять, размысливъ, рече дружинЂ своеи: «идите з данью домовъ, а азъ возврашуся и похожу еще». И пусти дружину свою домови, съ малою дружиною возвратися, желая большаго имЂния. Слышавше Древляне яко еще грядетъ къ нимъ сице здумавше Древляне съ княземъ своимъ Маломъ, глаголюще къ себЂ: «аще волкъ ввадитъ во овцы, то выноситъ все стадо, аще не убиютъ его; тако и сеи, аще его не убиемъ, то и вся ны погубитъ». И послаша къ нему, глаголюще сице: «по что идеши паки къ намъ; поималъ бо еси всю дань у насъ». И абие не послуша ихъ Игорь. Они же изъ града Коростеня изшедше Древляне противу, и убиша дружину Игореву и самого князя Игоря убиша: бЂ бо ихъ мало. И погребоша Игоря; и есть могила его у Коростеня града въ ДревЂхъ и до сего дне. А Ольга бяше тогда въ Кие†съ сыномъ своимъ съ дЂтскомъ Святославомъ, и кормилецъ его Асмутъ, и воевода бЂ Свиналдъ, тотъ же отецъ Мстишинъ. РЂша же Древляне: «се князя убихомъ рускаго; и поимемъ жену его Ольгу за князь свои Малъ, а Святослава, сотворимъ ему якоже хощемъ 3». И послаша Древляне, изобравши лучшии мужи числомъ 15, въ лодки къ ОлзЂ, и присташа подъ Биричевомъ, бЂ бо тогда вода текущи подлЂ горы Киевския, и на ПодолЂ не сЂдяху людие, но на горЂ; градъ же бяше Киевъ, «дЂже нынЂ есть Гродятинъ и Микифоровъ дворъ, а княжь бяше дворъ во градЂ, идЂже есть нынЂ дворъ Воротиславль и Чюдинъ; а первЂи сице бЂ внЂ града, и бЂ внЂ градЂ дворъ другии; бЂ бо те/л.6об./ремъ каменъ ту. И повЂдаша ОлзЂ, яко Древляне приидоша, и возва я Ольга къ себЂ, и рече имъ: «добрЂ приидосте гости». И рече Ольга: «да глаголете, что ради приидосте сЂмо». РЂша же Древляне: «посла ны Деревская земля, глаголюще сице: мужа твоего убихомъ, бяше бо мужъ твои аки волкъ, восхищая и грабя; а наши князи добры суть и расплодили землю нашу; и да поиди убо за князь \437\ нашъ за Малъ»; бЂ бо имя ему Малъ князю Деревскому. Рече же имъ Ольга: «люба ми есть рЂчь ваша, уже бо ми своего мужа не воскресити но хощу вы почтити на утрия предъ людьми своими, а нынЂ идите въ ладью свою и лязите въ лодьи, веселящеся; и азъ заутра пошлю по васъ, вы же рцыте: не Ђдемъ на конехъ, ни пЂши не ходемъ, но понесите ны въ лодьи; и вознесутъ вы въ лодьи». И отпусти я въ лодьи. Ольга же повелЂ ископати яму велику и глубоку на дворЂ теремстЂмъ внЂ града. И заутра Ольга, сЂдяще въ теремЂ, посла по гости. Слуги же приидоша къ нимъ, глаголюще: «зоветъ вы Ольга на честь велику». Они же рЂша: «не Ђдемъ на конехъ, ни пЂши, ни на возехъ; но понесите ны въ лодьи». Глаголаше же кияне къ нимъ: «неволя есть намъ; князь нашъ убиенъ бысть, а наша княгиня хощетъ за вашего князя»; и понесоша я въ лодьи. Они же сЂдяху въ перегбехъ великихъ, сустугахъ, гордящеся. Принесоша я на дворъ ко ОлзЂ, и несши вринуша я въ яму съ людьми. И приникши Ольга, рече имъ: «добра ли вы честь». Они же рЂша: «пуще есть Игоре†смерти».




л. 8 об.—9. 6453—6475 гг.


 1 Так и в Т.

 2 На полях написано 956, 964

 3 Написано в рукописи подъ кладъ, но буква ъ зачеркнута.

Якоже и Ольга часто глаголаше: «и азъ, сыне мои, бога познахъ и радуюся; аще ты познаеши, и радоватися начнеши». Онъ же не внимаше, глаголя: «како азъ хощу инъ законъ прияти единъ, а дружина смЂятися начнутъ». Она же рече ему: «аще крестишися, и вси имутъ креститися съ тобою». Онъ же не послушаше матери своея, творяще нравы поганския; не вЂдыи бо, аще кто матери не послушаетъ и въ бЂду впадаетъ, якоже рече: «аще кто отца не послушаетъ или матери, смертию да умретъ». Сеи же тому словеси 1 гнЂвашеся на матерь свою, иже глагола ему. Соломонъ же рече: «кажаи злыя прииметъ себЂ досаждение». Но обаче любляше Ольга своего сына Святослава, глаголюще въ себЂ: «воля божия да будетъ; аще хощетъ богъ помиловати роду моего и земли Руския, да возложитъ имъ богъ на сердце обратитися къ богу, якоже и мнЂ богъ дарова». И се рекши, моляшеся за люди и за сына и по вся нощи и дни, кормяще сына своего до мужества своего и до возраста его.

Въ лЂто 6464, 6465, 6466, 6467, 6468, 6469, 6470, 6471, 6472 2. [964] Князю Святославу возрастшу и возмужавшу, нача вои совокупляти многи и храбры; и бЂ бо самъ храбръ, и легко ходя, яко пардусъ; и воины многи творяще ходя, и возъ по себЂ не возяше, ни котлы, ни мясъ варя, но потонку мясъ изрЂзавъ, конину или звЂрину, грядину на углехъ испекъ, ядаше; ни шатра имЂяше, но подкладъ 3 постилаше, а сЂдло /л.9/ \438\ в головахъ кладяше; такоже и прочии вои вси бяху его. Послаше ко странамъ, глаголя: «хощу на вы итти».

 1 Слово Волгу подчеркнуто, а на полях более мелко написано вЂроятно на ДнЂстръ, что изъ следующаго ясно видЂть можно

 2 На полях написано 965

 3 Слово БЂлувЂжу подчеркнуто, а на полях написано БЂлувЂжа стоитъ на ДнЂстрЂ, а Яссы за Прутомъ

 4 На полях написано 968

Иде на Оку рЂку и на Волгу 1. И налЂзъ Вятицы, и рече къ Вятицемъ: «кому дань даете». Они же рекоша: «Козаромъ даемъ по шелягу, отъ орала даемъ имъ».

Въ лЂто 6473 2. [965] Иде Святославъ на Козары. Слышавше же Козары, изыдоша противу съ княземъ своимъ каганомъ на сЂчь, и соступишася оба полцы, и бысть брань, и одолЂ Святославъ Козаромъ и градъ ихъ БЂлувЂжу 3 взя. И Ясы побЂди и Касоги, и приведе къ Киеву.

Въ лЂто 6474 [966]. ПобЂди Святославъ Вятицъ и дань на нихъ возложи.

Въ лЂто 6475 [967]. Иде Святославъ на Дунаи и на Болгоры. И бившимся обоимъ, и одолЂ паки Святославъ Болгоромъ, и взя по Дунаю градовъ 80, и сЂде ту княжа въ Переяславцы и емля дань на ГрецЂхъ.

Въ лЂто 6476 4 [968]. Приидоша ПеченЂзЂ на Рускую землю первЂе; а Святославъ бяше въ ПереяславцЂ; а Ольга тогда затворися со внуки своими: съ Ярополкомъ и Ольгомъ и Володимеромъ во градЂ КиевЂ. И оступиша ПеченЂзи градъ въ силЂ тяжцЂ, безчисленное множество около града; и не бЂ льзЂ изъ града вылЂсти, ни вЂсти послати; изнемогаху людие гладомъ и жаждою. И собрашася людие оныя страны ДнЂпра въ лодьяхъ, стояху об ону страну, не бЂ льзЂ внити въ Киевъ ни единому ихъ, изъ града къ нимъ. Востужиша людие во градЂ и рЂша: «нЂсть ли кого у насъ, иже бы моглъ на ону страну доити: аще не приступите утро подъ градъ, предатися имамъ ПеченЂгомъ». И рече имъ единъ отрокъ: «азъ преиду». Они же глаголаше: «иди». И абие изыде изъ града съ уздою и ристаше сквозЂ ПеченЂзи, сице глаголя: «не видЂсте ли коня никтоже»; бЂ бо юноша умЂя печенЂжски; они мняху его своего. И сеи яко приближися къ рЂцЂ и свергъ съ себе порты, абие сунуся въ ДнЂпръ и побредЂ. ВидЂвше же ПеченЂзы, устремишася на нь, стрЂляюще его; и не возмогоша ему ничтоже сотворити зла.



лл. 12—12 об. 6488 г.


Сеи бо Блудъ затворився съ Ярополкомъ, слаше къ Володимеру часто, веля ему приступити ко граду бранию, самъ мысля убити Ярополка, гражаны же не бЂ льзЂ убити его. Блудъ же не возмогъ, како бы погубити, замысли лестию, веля ему ни злазити на брань изъ града. Рече Блудъ Ярополку: «кияне сяются къ Володимеру, глаголюще: приступаи ко граду, яко предамъ ти Ярополка; побЂгни изъ града». И послуша \439\ его Ярополкъ и избЂгъ, пришедъ затворися во градЂ РоднЂ. И бЂ гладъ великъ въ немъ, и есть притча сия и до сего дне: «бЂда аки въ РоднЂ»; а Володимиръ вниде въ Киевъ. И осЂдаху Ярополка въ РоднЂ. И рече Блудъ Ярополку: «видЂши ли, колико есть вои у брата твоего; намъ бо ихъ не пребороти; и твори миръ съ братомъ своимъ», льстя подъ нимъ сия. Рече Ярополкъ: «тако буди».

 1 В рукописи силе. Испр. по Р.

 2 Здесь в тексте рукописи значительный пропуск, но в рукописи текст написан без перерыва.

И посла Блудъ къ Володимеру сице 1 глаголя, яко «сбыстся мысль твоя, яко приведу къ тебЂ Ярополка, ты же пристрои убити и». Володимеръ же то слышавъ, и абие вшедъ въ теремныи дворъ отень, о немъ же прежде сказахомъ, сЂде ту съ вои и съ дружиною своею. И рече Блудъ Ярополку: «поиди/л.12об./къ брату своему и рцы ему: что ми ни вдаси, то азъ прииму». И поиде Ярополкъ; и рече ему Варяжко: «не ходи, княже, убиютъ тя; побЂгни въ ПеченЂги и приведеши вои»; и не слуша его. И прииде Ярополкъ ко Володимеру, яко полЂзе въ двери, подьяста два Варяга мечемъ подъ пазусЂ, Блудъ же затвори дверь и не дастъ ити по немъ своимъ, и тако убиенъ бысть Ярополкъ. А Варяжко же видЂвъ, яко убиенъ быстъ Ярополкъ, бЂжа отъ нихъ въ ПеченЂги на Володимера. Володимеръ же залЂзе жену братню Грекиню, и бЂ не праздна, отъ нея же родися Святополкъ. Отъ грЂховнаго бо корене золъ плодъ бываетъ, понеже бо была бЂ мати его черницею, а второе, Володимиръ залеже ю не по браку, прелюбодЂицъ убо есть; тЂм же и отецъ его не любяше: бЂ бо отъ двою отцу, отъ Ярополка и отъ Володимера.




лл. 15—15 об. 6494 г.


И нача философъ глаголати сице: въ начало исперва богъ 2 человЂкомъ реклъ на небо созидати столпъ, то повелЂлъ бы самъ богъ словомъ, яко же сотвори богъ небо и землю и море и вся видимая и невидимая. Того ради сего языкъ не измЂнися, и отъ сего суть и Евреи. На седмъ же десятъ и на единъ языкъ раздЂлишася и разыдошася по странамъ, кождо ихъ свои нравъ имуще; и по диаволю научению ови же рощениемъ вЂроваша и кладязямъ и рЂкамъ, и не познаша бога. Отъ Адама же до потопа лЂтъ 2242, а отъ потопа до раздЂления языкъ лЂтъ 529. И по сем.ъ диаволъ паки большее прельщение вверже въ человЂки, и начаша кумиры творити, ови древяны, иныи мЂдяны, друзии мраморяны и златыя и сребряныя, и кланяхуся имъ, и приводяху сыны и дщери своя, и закалаху предъ ними; и бЂ вся земля осквернена. И начальникъ же бяше сему кумирутворению Серухъ; творяше бо кумиры во имена мертвыхъ человЂкъ, бывшимъ овЂмъ царемъ, другимъ же храбрымъ, \440\ волхвомъ и женамъ прелюбодЂицамъ. Сеи же Серухъ роди Фару; Фара же роди три сыны, Авраама, Нахора и Арана. Фара же творяше кумиры, навыкъ у отца своего. Авраамъ же, пришедъ во умъ, возрЂ на небо и рече: «воистинну то есть богъ, иже се сотворилъ; а отецъ мои прельщаетъ человЂки». И рече Авраамъ: «искушу /л.15об./ богъ отца своего», и рече: «отче, почто искушаеши и прелыцаеши человЂки, творя кумиры древяныя; тои есть богъ, иже сотвори небо и землю». И приимъ Авраамъ огнь и зажже кумиры въ храминЂ. ВидЂ же се Аранъ, братъ Авраамовъ, ревнуя ло идолЂхъ, хотЂ вымцати идолы, и самъ сгорЂ ту Аранъ. и умре предъ отцемъ. Прежде бо сего не бЂ умиралъ сынъ предъ отцемъ, но отецъ предъ сыномъ; и отъ сего почаша умирати предъ. отцы сынове. И возлюби богъ Авраама, и рече богъ Аврааму: «изыди отъ земли твоея, и отъ хижъ своихъ и иди въ землю, юже ти азъ покажу, и сотворю тя въ языкъ великъ, и благословятъ тя колЂна земная».




лл. 17 об.—18. 6494 г.


 1 Так и в 1. В К хотЂниа

 22 В К тысущах

 3 В рукописи лЂтЂ. Испр. по К.

Малахиа же рече: «тако глаголетъ господь: уже нЂсть ми хотЂша 1 прорицати о воплощении божии». Первое Давидъ, глаголя: «рече господь господеви моему: сяди одесную мене, дондеже положу враги твоя подножию ногама твоима». И паки рече: «господь рече ко мнЂ: сынъ мои еси ты, азъ днесь родихъ тя». И Исаия рече: «не посолъ и ни вЂстникъ, но самъ господь пришедъ спасетъ ны». И паки: «яко дЂтищь родися намъ, ему же начало бысть на рамЂ его, и прозовется велика свЂта ангелъ, и велика власть, и миру его нЂсть конца». И паки: «се дЂва во чре†прииметъ и родитъ, и нарекутъ имя ему Еммануилъ». Михия рече: «Вифлеемъ, домъ Ефратовъ, еда не многъ еси въ тЂхъ 2 сущихъ 2 Иудовыхъ; изъ тебе бо изыдетъ старЂишина быти во И израили, исходи его отъ нынЂ и до вЂка; сего ради дастся, до времени раждающия родитъ, и прочии отъ братии его обратятся на сыны Иизраилевы». Иеремия рече: «се богъ нашъ, не вмЂнится инъ къ нему; изобрЂте всякъ путь художества и дастъ Иакову, отроку своему; по сихъ же на земли явися и съ человЂки поживе». И паки: «человЂкъ есть; кто увЂсть, яко богъ есть; и яко человЂкъ умираетъ». Прорекоша же и страсти его, рекуще, яко же рече Исаия: «о лютЂ 3 души ихъ, понеже совЂтъ золъ совЂщаша, рекуще: свяжемъ праведника». И паки тои же рече: «тако глаголетъ господь: азъ ни спротивлюся, ни глаголю противу и лице свое не отвратихъ отъ стыдЂния и заплевания». Моисеи рече о распятии его: «узрите животъ вашъ висящъ прямо очима вашима». Исаиа рече: «яко овца на заколение веденъ бысть». Ездра же рече: «благословенъ \441\ богъ, распростеръ руцы свои и спасъ Иерусалимъ». О воскресении же его рекоша; Давидъ же рече: «востани боже, суди земли, яко ты наслЂдиши во всЂхъ языцЂхъ». И паки: «воста, яко спя господь». И паки: «да воскреснетъ богъ и расточатся вразы его». И паки: «воскресни /л.18./ господи боже мои, да вознесется рука твоя».




лл. 18-19. 6494 г.


Мария, убоявшися, скры отроча. Иосифъ же съ Мариею, материею Иисусовою, поимше отроча, бЂжа во Египетъ до умертвия Иродова. Во ЕгиптЂ же явися ангелъ Иосифови, глаголя: «востани, поими отроча и матерь его, и изыди въ землю Иизраилеву». Пришедшу же ему, вселися въ Назаретъ. И возрастшу же ему, бывшу лЂтъ 30, нача чудеса творити и проповЂдати царство небесное; и избра себЂ ученикъ 12 и нарече имена, и нача чудеса творити велика, и мертвыя воскрешати, прокаженныя очищати, хромымъ ходити, слЂпымъ прозрЂние творити, и ина многа чудеса велия, яко же бЂша пророцы прорекли о немъ, глаголюще: «тои недуги наша исцЂли и болЂзни понесе». И крестися отъ Иоанна во ИорданЂ, показа новымъ людемъ обновление. Крестившу же ся ему, и се отверзошася небеса, и Духъ сходящъ въ видЂ голубинЂ на нь, и гласъ глаголя: «сеи есть сынъ мои возлюбленныи, о немъ же благоизволихъ». И посылаше ученики своя проповЂдати царство и покаяние во /л.18об./ оставление грЂховъ. И хотя исполнити проречения, нача повЂдати, яко подобаетъ сыну человЂческому пострадати, распяту быти и въ третии день воскреснути. Учащу же ,ему въ церкви, архиереи и книжники исполнишася зависти, и искаху убити, имше, ведоша и ко игемону Пилату. Пилатъ же испыта, яко безъ вины предаша его, и хотЂ пустити его. Они же рЂша ему: «аще сего пустиши, не имаши быти другъ кесареви». Пилатъ повелЂ, да распнутъ. Они же, поимше Иисуса, ведоша его на мЂсто Краниево, и распяша ту; и бысть тма по всеи земли отъ шестаго часа до девятого; и по девятомъ часЂ испусти духъ Иисусъ; и церковная завЂса раздрася на двое, и мертвии восташа мнози, имъ же повелЂ въ раи ити. И снемше со креста, положиша во гробЂ, и печатьми запечаташа гробъ людие жидовстии, и стражи приставиша, рекуще: еда украдутъ ученицы его. Онъ же въ третии день воскресе, явися ученикомъ, рекъ имъ: идите во вся языки и научите вся страны, крестяще во имя Отца и Сына и святаго Духа. И пребысть съ ними 40 днии, являяся имъ по воскресении; и егда исполнишася день 40, повелЂ имъ ити въ гору Елионскую; и явися имъ, благословивъ я, и рече имъ: «сядете во градЂ ИерусалимЂ, дондеже послю вы обЂтование отца моего». И се рекъ, возношашеся на небо. Они же поклонишася ему, и возвратишася во Иерусалимъ, и бяху въ церкви выну. И егда скончашася дние 50, и сниде духъ святыи на апостолы; и приемши обЂтование святаго Духа, \442\ разыдошася по всеи вселеннЂи, учаше и крестяще водою. Рече же Володимиръ: «что ради отъ жены родися, и на дре†распятся, и водою крестися». Онъ же рече ему: «сего ради, и понеже исперва родъ человЂческии женою согрЂши, диаволъ прельсти Еву и Адама, и отпаде рая; такожъ и богъ отместие дая диаволу, женою первЂе побЂждение бысть диаволу, женою бо испаде Адамъ изъ рая; отъ жены же воплотися богъ и повелЂ ити въ раи вЂрнымъ. А еже распяту быти, сего ради: отъ древа вкушъ, испаде породы, богъ же сего ради страсть прия на древЂ, да древомъ диаволъ побЂжденъ будетъ, а отъ древа животнаго приимутъ праведнии. А еже водою обновление: понеже при Ное, умножившимся грЂхомъ въ человЂцЂхъ, и наведе богъ потопъ на землю и потопи человЂки водою; сего ради рече богъ: «понеже погубихъ человЂки грЂхъ ихъ ради, нынЂ же паки водою очищу грЂхи /л.19./ человЂкомъ, обновлениемъ водою»; ибо жидовскии родъ въ мори очистишася отъ египетскаго злаго нрава, понеже вода изначала бысть первЂе, рече бо: «духъ божии ношашеся верху воды». Еже нынЂ крестятся духомъ и водою, яко же Гедеонъ прообрази по семъ; егда прииде къ нему ангелъ, веля ему ити на Мадиамы, онъ же, искушая, рече къ богу, положивъ руно на гумнЂ, рекши тако: «аще будетъ суша по всеи земли, а на рунЂ роса». И положи руно; и заутра видЂвъ по всеи земли сушу, а на рунЂ роса.













Попередня     Головна     Наступна


Етимологія та історія української мови:

Датчанин:   В основі української назви датчани лежить долучення староукраїнської книжності до європейського контексту, до грецькомовної і латинськомовної науки. Саме із західних джерел прийшла -т- основи. І коли наші сучасники вживають назв датський, датчанин, то, навіть не здогадуючись, ступають по слідах, прокладених півтисячоліття тому предками, які перебували у великій європейській культурній спільноті. . . . )



 


Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть ціле слово мишкою та натисніть Ctrl+Enter.

Iзборник. Історія України IX-XVIII ст.