Уклінно просимо заповнити Опитування про фемінативи  


Попередня       Головна       Наступна





ПОСЛАНЬЕ ИЯКОВА ЧЕРНОРИЗЬЦА КО КНЯЗЮ ДМИТРЕЮ БОРИСОВИЧУ


Добро бо от бога къ божию слузЂ начати, великому князю Дмитрею отъ многогрЂшнаго черноризьца Якова.

Написалъ еси покаянье свое, велми смирено и жалостно слышати, понеже много с подъпаденьемъ. Да вЂсть умъ твой, иже тя разумомъ кормить, рече господь о покаяньи единого человЂка: «Вси ангели радуются на небесехъ», и самъ хощеть обращенья, а не смерти, и на землю сниде не праведныхъ дЂля, но грЂшныхъ. Жертва бо богу духъ скрушенъ, сердца смирена николи же не уничижить, жертва бо его подъ языкомъ ти, и законъ его посредЂ чрЂва ти, и что ся съдЂяло про мене, того всего простить тя господь Иисусъ, всего мира грЂхи вземъ, отъ тайныхъ твоих очистить тя.

Молюся ему отъ сердца, что ли же уже минуло то и мы слабЂише будемъ, но буди и всега бъдръ и стражь тЂлу своему, блюдися запойства, того бо духъ святый бЂгает, и гордости, сему господь противится, и безаконьнаго смЂса: всякъ бо грЂхъ кромЂ насъ есть, а блудяи свое тЂло оскверняеть. Ни мужь честенъ не внидеть в калню храмину, а ли богъ.

Соломонъ бо, се искусомъ приимъ, всЂмъ заповЂда, глаголя: «Не внимай бо любодЂйци, медъ бо каплетъ отъ устъ ея, а послЂже горчае золчи и чемери», «не стрЂтай жены сничавы, отврати очи отъ жены красны», любодЂянья бо жены во высотЂ очью. Да не удолЂеть ти похоть чюжея доброты, и во слЂдъ ока не идеть сердце ти; видъ бо любодЂйци — стрЂла есть чемерита: уязви лицемъ и ядъ въ сердце вложи, и мысли аки мухи вязнуть в поставъ паучий, аки искра медливши в половахъ, пламеньмъ воспалится; неводъ бо сердце ея, и сЂти уды ея, и узы в руку ея, и ловление бесЂды ея, осилы устенъными заведеть во блудъ, — акы волъ поверъстъ послЂдуеть ей на заколенье, аки песъ жажелемъ, а не вЂсть, яко отъ души течеть. В добротЂ бо женьстЂ мнози заблудишася и пополъзнушася в пагубу, смертию въ адъ, жены бо честныхъ мужь душа уловляют.

Егуптянини не взору ли Иосифову восхотЂ, скорбь и до смерти въведе, и про сестру его Дину, сикимляне погибоша и Самсонъ, с ним же духъ господень хожаше, и Давидъ, его же богъ обрЂте по сердцу си, и бысть рабъ очному взору и двое зло створи, и Амомонъ сестры ради Фамары злЂ убьенъ, и Соломонъ паче всЂхъ человЂкъ имЂя премудрость, женами погибе, и старци, судьи Вавилону, похотЂста СусанЂ, побьена отъ людей. И господь, провЂдый душетлЂнный вредъ, рече: «Весь возрЂвый на жену въ похоти ея, уже прелюбодЂиствовавъ во сердци». Гнушаеть бо ся господь нечестивыхъ мысли, паче же раждающаго ярь сердца и мудрующаго со сластохотЂньемъ, акы Евга съ бесловеснымъ гадом бесЂдуя, съ змиемъ: поползни бо суть змиевы мысли, въ дрязгахъ темныхъ вредъ почивая, гнЂздятся и свЂта не любять, но, акы нетопыреве, во тму пруть: во тмЂ бо есть учитель их.

Мужества бо не дошедль и ни разума еще имЂя, что соблазнихомся? Абы не попустилъ и нынЂ уности играти собою, варуйся чресъ естественыхъ, сверепа бо есть похоть, акы дикая быль, о себЂ возникъши, на недЂланЂ нивЂ. Имаши силу и удолЂти еи страхом божиимъ, аки тяжарь оттребляти садъ желЂзомъ чюжа прилогы, акы кормьчии волны минуя, направляемъ благодатью, и не ступи праваго пути. Имаши жену, матерь похотемъ, ея же ради остави отца и матерь и, по апостолу, не токмо не скверно ложе, ино честно. Не сравнаеть бо ся смрадъ с вонею, ни зла воня со смрадом, ни безаконие со закономъ.

Живый въ чистотЂ, акы въ церкви святЂи потыкаемъ свЂстью в горнии Ерусалимъ, и тамо в первЂньцЂхъ же вписанъ имаши быти, помня оного, иже по возлежании чертожнЂмь изгонима, гнЂвъ и ярость на согрЂшившая удержи и умалиши грЂхы.

Яко молишися богу — остави ми, якоже оставихъ, благорасуденъ буди, да ни единого вреда на многиЂ възидеть; ни мьщай врагу, пожди господа, да ти поможеть: терпЂнье бо не на лици обрЂтаеться, но въ сердци, не рЂчью издаеться, но дЂлом.

И бысть неприпорно ти слышати, чюдно указанье: сЂдяи на хЂрувимЂхъ, вседержьць воины водимъ связанъ, сЂдяи одесную отца, на судЂ архиерЂю Пилату стоить, воспросим; и, слышавъ отъ него истину, гнЂваются; лице просвЂтивше си паче солнца, безаконьникы ударяемъ, плеваху, храчюще на лице его; плюновеньемъ отъ рода слЂпаго исцЂливъ, а прочая вЂдома ти,

Аще бо божий сынъ и мышца господня се подъятъ отъ человЂкъ без грЂха сы за насъ, да мы, человЂци, отъ человЂкъ тоже стража, не благодать воздаемъ, но искупаемся долгу.

Да не в годы мирныя Иисусъ другъ буди, а в годъ ратенъ врагъ. Малъ квасъ око смутить, мало слово ярость родить и малыми болЂзньми большихъ изъбыти. Мужь бо терпЂливъ по терпЂнью знаеться, Соломонъ рече: «ТерпЂливый лучши крЂпкаго». Обладый душою своею мука есть в мысли тайна симь. И безъ желЂза можемъ быти мученици, аще бо бы молился за пакостьникы, того и бЂси бояться.

Полюби Христа, послушай глаголюща ко апостоломъ: «Отъ сего вы разумЂють вси, яко мои ученици есте, аще любите друг друга, а не аще чюдеса творите», и Павелъ рече: «И аще имЂю вЂру, яко и горы преставляти, и раздаю все имЂнье, любьве же не имЂю — ничтоже успЂю». Богословець рече: «Любяй господа преже и братью возлюби: указъ бо первому второе». Любы и богъ есть снотворенье человЂкомъ, досяжено море смиренью, бездна — долготерпЂнью источьникъ и огньнъ, елико въскипить, толико жажущего душю запалить. Аще и чюдесы подражати апостолы хощеши, и се ти мощно: они хромым ходити створиша и рукы сухымъ исцЂлиша, а ты храмлющая о вЂрЂ научи, и нози текущихъ на игры къ церкви обрати, и руцЂ исъсохши от скупости к нищимъ на подание простерти створи. И, страстемъ ихъ подражатель хотя быти, аще борения таковаго нЂсть, но вЂнцемъ такимъ не отступило время — и не отстала бо рать дьяволя, не гонять бо человЂци, но бЂси, не мучитель, но дьяволъ. Они терпЂша огнь, звЂри и мечи остры, а ты похоть възгарающюся и мысли звЂрины изутрь востающа и языкы злыхъ человЂкъ, по реченному, обостриша, яко копья, языки своя. Сего ради Павелъ велить присно вооруженымъ быти: милостивии помиловани будуть, милость бо на судЂ при всЂмь лишше хвалима есть и смерти избавляеть. «СЂяи щадя, щадя и пожнеть», рече Павелъ: «Все вашею любовью да бываеть». И се ти будеть указъ: Ефъфая князя единородная дщи и убогия вдовы д†мЂдницЂ, не вЂдЂ, сровналъ ли будеть? Кому то принесени быша правила, своего не остави противу силЂ, се же бы добро в тайнЂ: дЂвица бо хранима и любима внЂшними, аще ли исходить, то всЂмъ годЂ есть, от инЂхъ прокудима.

Буди, аки пчела, извону нося цвЂты, а внутрь соты дЂлая, да не дымъ въ солнца мЂсто примеши. И не рцы, что зло творя: «Аще бы се не годно богу, не попустилъ бы самъ». Власть далъ есть человЂку нераскаяненъ даръ его: не терпить идолослужащимъ и отмЂтающимся его, и еретиком, и дьяволу. Или, готову имЂя цЂлбу покаяньи, и будеши часто огражаяся, еже не любо богу?

А без вЂсти и утрений день, а, рку, и днешний, и нЂсмЂ тому властели, и никтоже вЂсть отъ себЂ в тайных божиихъ судЂхъ, да вси трепещемъ о своемъ дЂлЂ. Позорище бо есмы ангеломъ и человЂкомъ, и ангелы знамепаются на всяк день, кто что предложить, и ты вникъ во сердци си и мыслью, проиди всю тварь и расмотри и: торгъ житья человЂча как ся расходить по писаному, все стЂня и немощнЂе. И зри господа с небесъ уже грядуща на судъ человЂческымъ тайнамъ и всЂмъ воздати по дЂломъ его. ВЂдомо ти буди: огнь нас ждеть и огньмь питану быти, и огньмь открывается житье же человЂчЂ, и огньмь искушена будуть дЂла наша. Буди, акы в геонЂ уже врящи! Се жестоко глаголю, да жестока не искушь и преже времене сготовимъ ищемаго въ время. По пяти дЂвиць мудрыхъ — се есть цЂла ума дЂло и свершеныхъ свершеное свЂршеньство. Аще знаемы ти будуть божия, то во свЂте еси божий свЂтъ мирови, и възлюбить доброту сердца ти, и благословить мощь твою, и дЂла руку твоею прииметь.

Се не ласкаяся тебЂ или явити хотя, что вЂдая, или самъ что добро творя, сердовидець есть богъ, но отъ любви и отъ печали и о души твоей, абы ты успЂлъ на добрая. Моего ума, и самъ вЂси, разумъ несвершенъ и всякого невидЂнья исполнь, крыти немощно. Паулъ кореньфЂемь рече: «Аще изумЂхомъся — то богови, аще умудрихомся — то вамъ». Не уничижаю силы божья всемощныя, ни отмещю дара, туне данаго ми: отъ скверна тЂла и отъ скаредна сердца, отъ нечистый души и груба ума и нестройны мысли, отъ безърасудна языка, и отъ нищю устну слово богато силою и разумомъ, святыя троица умножено, ни на небеси горЂ, ни на земли долЂ. И ничтоже боле сего, еже знати господа и повиноватися десници его, и шюйци его, и творити волю его, и блюсти заповЂди его. Имя бо велико не введеть во царство небесное, ни слово бездЂлно пользуеть слышащимъ, слово бо, дЂлы утворено, вЂры достойно ся творить. Ему же слава в вЂкы вЂком, аминь.









За вид.: Послание Якова-черноризца к князю Дмитрию Борисовичу / Памятники литературы Древней Руси. XIII век. — М., 1981. — С.66-105.

Підготовка тексту В.В.Колесова.

Текст подається за рукописом кінця XV ст.: ГПБ, Q. I. 1130, у виданні: С.И.Смирнов. Материалы для истории древнерусской покаянной дисциплины. М., 1912, с.189-194.








Попередня       Головна       Наступна



Етимологія та історія української мови:

Датчанин:   В основі української назви датчани лежить долучення староукраїнської книжності до європейського контексту, до грецькомовної і латинськомовної науки. Саме із західних джерел прийшла -т- основи. І коли наші сучасники вживають назв датський, датчанин, то, навіть не здогадуючись, ступають по слідах, прокладених півтисячоліття тому предками, які перебували у великій європейській культурній спільноті. . . . )



 


Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть ціле слово мишкою та натисніть Ctrl+Enter.

Iзборник. Історія України IX-XVIII ст.