Уклінно просимо заповнити Опитування про фемінативи
[Тарас Шевченко. Повне зібрання творів в десяти томах. — К., 1963. — Т. 10: Живопис, графіка 1857-1861.]
Попередня
Головна
Наступна Умовні скорочення
1 — 12. Малюнки, виконані під час плавання від Астрахані до Нижнього Новгорода. [5.VIII — 16.IX 1857].
Під час плавання по Волзі Тарас Шевченко виконав серію пейзажів (див. № 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 86, 88) та кілька портретів (див. № 3, 6, 11, 12). До цього плавання він почав готуватися ще під час перебування в Новопетровському укріпленні, про що свідчать його записи в щоденнику від 30 червня 1857 p.: «Собираясь путеплавать по Волге от Астрахани до Нижнего, я обзавелся чистой тетрадью для путевого журнала...» (див. т. V, стор. 26) 1. Мабуть, в цей час він також пофарбував папір для малювання. Цілі аркуші паперу художник використовував для портретів, а на вздовж розрізаних смужках рисував краєвиди Волги.
1 Тут і далі посилання даються за виданням: Тарас Шевченко, Повне зібрання творів в десяти томах, Вид-во АН УРСР.
З Астрахані Шевченко виїхав пароплавом «Князь Пожарский». Плавання тривало місяць. 29 серпня 1857 р. Шевченко записав у щоденнику: «Я попробовал сделать очерки одного места с палубы парохода, но увы, нет никакой возможности. Палуба дрожит и контуры берегов быстро меняются» (див. т. V, стор. 81). Це змусило художника рисувати здебільшого під час зупинок на пристанях. Виконані за цей час рисунки в переважній більшості мають лінійний характер.
Частина малюнків, виконаних Шевченком під час плавання, має авторську нумерацію та назви (див. № 1, 2, 4, 5, 87, 88). Інші малюнки мають тільки назви (див. № 7, 8, 9, 10). Наявність точних записів у щоденнику про час і місця стоянок пароплава дозволяє для нумерованих рисунків встановити їх приналежність до серії та для всіх пейзажних рисунків і портретів точно визначити дату їх виконання.
Можливо, що Шевченко передбачав використати подорожні зарисовки для створення серії волзьких краєвидів, про що свідчить лист Бр. Залеського до Шевченка від 5 жовтня 1857 p.: «C возвратом издателя «Виленского альбома» разговорюсь с ним на счет твоих приволжских видов» («Киевская Старина», 1897, кн. III, стор. 473). Задум Шевченка не був здійснений. /7/
1. В Астрахані. Тонований папір, олівець (10,1 × 28,6). [5 — 22.VIII 1857].
Зліва внизу олівцем рукою Шевченка напис: I. Въ Астрахани.
Справа вгорі чорнилом позначено: № 117 — 137.
Датовано часом перебування Шевченка в Астрахані (див. т. V, стор. 69: — 78).
В кн. М. Калаушина «Т. Г. Шевченко в портретах и иллюстрациях» (Л., 1940, стор. 145) репродукується під помилковою назвою «Нижний Новгород».
Попередні місця збереження: власність А. О. Козачковського, В. П. Каховського, С. Д. Бразоль, ЧМТ — № 356, ЧІМ, ГКШ, ЦМШ.
1929 р. експонувався на виставці творів Т. Шевченка в Чернігові (Каталог, стор. 20, № 63); 1939 р. — на Республіканській ювілейній шевченківській виставці в Києві (Каталог, № 261).
ДМШ, інв. № г — 827
Твори 1857-1861 рр. Перелік творів.