Уклінно просимо заповнити Опитування про фемінативи
[Тарас Шевченко. Повне зібрання творів в десяти томах. — К., 1963. — Т. 8: Живопис, графіка 1847-1850.]
Попередня
Головна
Наступна Умовні скорочення
13. Портрет невідомого з гітарою. Папір, сепія (17,9 × 14). Раїм. [19.VI — 25.VII 1848; І — III 1849].
Зліва нижче середини напис: Раимъ.
Датується часом перебування Шевченка в Раїмі (див. примітку до № 9) та на підставі листа Шевченка до Макшеєва від 26.III 1849 р., в якому він писав: «Я уже два месяца как оставил свою резиденцию Кос-Арал, почему и не могу Вам сообщить ничего нового о тамошнем житьи-бытьи любезного А. И.; а о Раиме и говорить нечего, — неизменяемый» (див. т. VI, стор. 52).
Аксесуари даного портрета мають спільні ознаки з № 12 — «Т. Г. Шевченко малює товариша». Обидва малюнки виконані сепією в однаковій манері; освітлення в обох малюнках дано зверху зліва крізь вікно в стелі джуламійки (палатки); рисунки стіни та орнамент килима ті ж, що й на малюнку № 12, де зображена також гітара над ліжком, від якого на даному малюнку видно тільки подушку. По освітленню та елементах обстановки видно, що портретована особа сидить на тому ж ліжку, яке повністю зображене на малюнку № 12.
В літературі відомий під назвами: «Портрет его товарища по солдатской службе» («На спомин 50-х роковин смерти Тараса Шевченка», М., 1911, вклейка між стор. 96 — 97); «Портрет товарища Шевченко по солдатской службе, играющего на гитаре» («Каталог шевченковской выставки в Москве по поводу пятидесятилетия со дня его смерти», М., 1911, стор. 5, № 4); «Гитарист у жовнірській амуніції» (О. Новицький, Тарас Шевченко як маляр, Львів — Москва, 1914, стор. 45, № 77).
Попередні місця збереження: власність І. О. Нікольського, Г. І. Алексєєвої, ІТШ, ГКШ.
1911 р. експонувався на шевченківській виставці в Москві (Каталог, стор. 5, № 4).
ДМШ, інв. № г — 265. /12/