[Сміт Ентоні. Нації та націоналізм у глобальну епоху. — К.: Ніка-Центр, 2006. — 320 с.]

‹‹   Попередня     Головна     Наступна





Ентоні Сміт

НАЦІЇ ТА НАЦІОНАЛІЗМ У ГЛОБАЛЬНУ ЕПОХУ


Київ 2006




Присвячую Діані



Зміст



Переднє слово . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11


Вступ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15



1. Космополітична культура? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

Деполітизація нації . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26

Новий імперіалізм? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33

Культура без пам’яті? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

Висновок . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44



2. Модерністська хиба . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49

«Інструменталістські» підходи та «примордіальні узи» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50

Обмеженість модернізму . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56

Модерність і націоналізм . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65

Ідентичність, тяглість і перетворення . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71



3. Етнонаціональне відродження? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77

Критика перенніалізму . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78

Домодерні етноси . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86

«Латеральні» і «вертикальні» етноси . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86

«Ядро» і «периферія» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88

Нерівномірна етноісторія . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92

Перепривласнення своєї культури . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94

Культурна політизація й очищення . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99

Соціальне підґрунтя неонаціоналізмів . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103

Інтелектуали, етнічні міфи й релігія . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111

Висновок . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119



4. Криза національної держави . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121

Бюрократична інкорпорація . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122

Всюдисущість держави та криза легітимності . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128

Проблема громадянського й етнічного націоналізмів . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137

Підкріплення та переозначення національної держави . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144

Висновок . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157



5. Понад- або наднаціоналізм? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163

У напрямку регіональної федерації? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164

Європейський проект . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170

Загальноєвропейська ідентичність? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177

Загальноєвропейські міфи та символи . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186

«Європейська наднація»? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196

Висновок . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200



6. На захист нації . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205

Націоналізм: за і проти . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206

Неодмінність, функціональність, закоріненість . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212

Висновок . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220



Примітки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223


Бібліографія . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257


Післямова (Тарас Цимбал) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287


Предметний покажчик . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303








Сміт Е. Нації та націоналізм у глобальну епоху / Пер. з англ. М.Климчука і Т.Цимбала. — К.: Ніка-Центр, 2006. — 320 с. — (Серія «Зміна парадигми»; Вип. 11).

ISBN 966-521-162-5 (Серія «Зміна парадигми»)

ISBN 966-521-401-2 («Ніка-Центр»)

Знаного британського суспільствознавця Ентоні Сміта вважають класиком студій з теорій націй і націоналізму, адже він є одним з найпродуктивніших авторів із цієї тематики. «Нації та націоналізм у глобальну епоху» — остання книжка автора. Вона присвячена дослідженню прийомів, за допомогою яких сьогодні аналізують відродження націоналізму, і пропонує власний погляд на останні тенденції у формуванні націй і націоналізмів, ґрунтовані на ідеях, коротко окреслених у попередніх книжках («Національна ідентичність», «Націоналізм»). Авторова аргументація полягає в тому, що націоналізм черпає силу зі своєї вкоріненості в історичній минувшині. Націоналістична ідеологія може пустити корені в конкретний ґрунт, тільки якщо вона зачіпає народну струну, її підхоплюють, а вона надихає певні соціальні групи й верстви.

Видання розраховане на науковців і студентів-суспільствознавців.



Перекладено за виданням: Anthony D. Smith Nations and Nationalism in a Global Era

Translated from Anthony D. Smith Nations and Nationalism in a Global Era

Переклад з англійської Миколи Климчука і Тараса Цимбала

Науковий редактор Георгій Касьянов













Див. також:
Політологія посткомунізму. (Політичний аналіз посткомуністичних суспільств), Київ, 1995.
Георгій Касьянов. Теорії нації та націоналізму, Київ, 1999.
Ентоні Сміт. Націоналізм, Київ, 2004.
Ентоні Сміт. Національна ідентичність, Київ, 1994.
Ентоні Сміт. Культурні основи націй, Київ, 2009.
Роман Шпорлюк. Імперія та нації, Київ, 2000.
Роман Шпорлюк. Комунізм і націоналізм, Київ, 1998.
Ернест Ґелнер. Нації та націоналізм. Націоналізм, Київ, 2003.
Бенедикт Андерсон. Уявлені спільноти. Міркування щодо походження й поширення націоналізму.

На інших сайтах
Бенедикт Андерсон. Західний націоналізм і східний націоналізм: чи є між ними різниця?










‹‹   Попередня     Головна     Наступна


Етимологія та історія української мови ua_etymology:

Датчанин:   В основі української назви датчани лежить долучення староукраїнської книжності до європейського контексту, до грецькомовної і латинськомовної науки. Саме із західних джерел прийшла -т- основи. І коли наші сучасники вживають назв датський, датчани, то, навіть не здогадуючись, ступають по слідах, прокладених півтисячоліття тому предками, які перебували у великій європейській культурній спільноті. . . . )



Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть ціле слово мишкою та натисніть Ctrl+Enter.