Уклінно просимо заповнити Опитування про фемінативи
[Сміт Ентоні. Нації та націоналізм у глобальну епоху. — К.: Ніка-Центр, 2006. — 320 с.]
Попередня
Головна
Наступна
Київ 2006
Присвячую Діані
Переднє слово . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Вступ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
1. Космополітична культура? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Деполітизація нації . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Новий імперіалізм? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Культура без пам’яті? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Висновок . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
2. Модерністська хиба . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
«Інструменталістські» підходи та «примордіальні узи» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Обмеженість модернізму . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
Модерність і націоналізм . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Ідентичність, тяглість і перетворення . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
3. Етнонаціональне відродження? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Критика перенніалізму . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Домодерні етноси . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
«Латеральні» і «вертикальні» етноси . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
«Ядро» і «периферія» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Нерівномірна етноісторія . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Перепривласнення своєї культури . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Культурна політизація й очищення . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Соціальне підґрунтя неонаціоналізмів . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Інтелектуали, етнічні міфи й релігія . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Висновок . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
4. Криза національної держави . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Бюрократична інкорпорація . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
Всюдисущість держави та криза легітимності . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Проблема громадянського й етнічного націоналізмів . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
Підкріплення та переозначення національної держави . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Висновок . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
5. Понад- або наднаціоналізм? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
У напрямку регіональної федерації? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
Європейський проект . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Загальноєвропейська ідентичність? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Загальноєвропейські міфи та символи . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
«Європейська наднація»? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196
Висновок . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200
6. На захист нації . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205
Націоналізм: за і проти . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206
Неодмінність, функціональність, закоріненість . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212
Висновок . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
Примітки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
Бібліографія . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257
Післямова (Тарас Цимбал) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287
Предметний покажчик . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303
Сміт Е. Нації та націоналізм у глобальну епоху / Пер. з англ. М.Климчука і Т.Цимбала. — К.: Ніка-Центр, 2006. — 320 с. — (Серія «Зміна парадигми»; Вип. 11).
ISBN 966-521-162-5 (Серія «Зміна парадигми»)
ISBN 966-521-401-2 («Ніка-Центр»)
Знаного британського суспільствознавця Ентоні Сміта вважають класиком студій з теорій націй і націоналізму, адже він є одним з найпродуктивніших авторів із цієї тематики. «Нації та націоналізм у глобальну епоху» — остання книжка автора. Вона присвячена дослідженню прийомів, за допомогою яких сьогодні аналізують відродження націоналізму, і пропонує власний погляд на останні тенденції у формуванні націй і націоналізмів, ґрунтовані на ідеях, коротко окреслених у попередніх книжках («Національна ідентичність», «Націоналізм»). Авторова аргументація полягає в тому, що націоналізм черпає силу зі своєї вкоріненості в історичній минувшині. Націоналістична ідеологія може пустити корені в конкретний ґрунт, тільки якщо вона зачіпає народну струну, її підхоплюють, а вона надихає певні соціальні групи й верстви.
Видання розраховане на науковців і студентів-суспільствознавців.
Перекладено за виданням: Anthony D. Smith Nations and Nationalism in a Global Era
Translated from Anthony D. Smith Nations and Nationalism in a Global Era
Переклад з англійської Миколи Климчука і Тараса Цимбала
Науковий редактор Георгій Касьянов
Див. також:
Політологія посткомунізму. (Політичний аналіз посткомуністичних суспільств), Київ, 1995.
Георгій Касьянов. Теорії нації та націоналізму, Київ, 1999.
Ентоні Сміт. Націоналізм, Київ, 2004.
Ентоні Сміт. Національна ідентичність, Київ, 1994.
Ентоні Сміт. Культурні основи націй, Київ, 2009.
Роман Шпорлюк. Імперія та нації, Київ, 2000.
Роман Шпорлюк. Комунізм і націоналізм, Київ, 1998.
Ернест Ґелнер. Нації та націоналізм. Націоналізм, Київ, 2003.
Бенедикт Андерсон. Уявлені спільноти. Міркування щодо походження й поширення націоналізму.
На інших сайтах
Бенедикт Андерсон. Західний націоналізм і східний націоналізм: чи є між ними різниця?