Уклінно просимо заповнити Опитування про фемінативи  


Попередня       Головна       Наступна





ПРОЕКТ УМОВ ДО З’ЄДНАННЯ ПРАВОСЛАВНИХ ІЗ УНІАТАМИ, СКЛАДЕНИЙ У 1629 РОЦІ  1



1. Жоден із набоженства грецького не повинен казати визнання віри із придатком: «І від Сина». Жоден із русі не має ганити латинників за придаток: «І від Сина». Жоден із грецького набоженства не має говорити, що латинники, котрі визнають походження Святого Духа, є єретиками. Кожен із грецького набоженства з русі має вірити, що Святий Дух є Духом Сина і походить та виникає від Отця через Сина. Жоден із латинників не має мовити, що русь, яка не придає до визнання віри: «Від Сина», бо вірить, що Святий Дух походить через Сина, є єретики.

2. Усі грецького набоженства в Русі мають вірити, що є третє місце 2, в якому душа, vel solvendi, vel satisfaciendi а затримується і, будучи в тому місці, потребує людських молитов. Жоден грецького набоженства в Русі не є зобов’язаний вірити в тому третьому місці, що через вогонь, але вільно визнавати: через вогонь або не через вогонь.



 а Прямо чи не прямо (латин.).



3. Вся русь набоженства грецького має вірити: душі святих є тепер у небі і там Бога ясно бачать, і є потреба, аби вірні їх закликали.

4. Вся русь набоженства грецького, яка є в державах його королівської милості, має підлягати самому патріарху константинопольському під такими умовами: коли патріарх віритиме, як вище написано, коли буде вірним християнином, коли належним чином буде посвячений, коли визнання віри при посвяченні до короля, його милості, польського пришле і пояснить, що так вірить, як вище написано, і коли його визнання буде таке через письмо, тоді мають підлягати всі люди набоженства грецького в державах короля, його милості, самому патріарху.

5. Жоден із набоженства латинського не має казати, що в східній церкві немає правдивої форми сакраментів. Жоден не має ганити, що в суботу м’ясо їдять і з квасним хлібом літургію відправляють. Жоден із латинників не має казати, що східні патріархи не мають тієї сили, яку мали їхні попередники, належно посвячені, і які вірили відповідно до католицької віри. Коли ж і теперішні слушно обрані і всі, відповідно до католиків, визнають, то готові послати синодальні листи до першої столиці.

6. Уся русь буде визнавати, що римська столиця є перша і римський папа є першопрестольник, або єпископ, першої столиці, що не тільки має перше місце в синоді, але є над усіма старший; собори скликати й апробовувати — це йому відповідно права належить. Він є намісником Петра. До нього листи синодальні мають бути прислані.












ПРИМІТКИ


Перекладено з польської мови за виданням: Голубев С. Киевский митрополит Петр Могила и его сподвижники. — T. I. — K., 1883. Приложения. — С. 379-380.


 1 Цей проект згоди між православними та уніатами було складено анонімним автором вже після Київського собору 1628 року, що свідчить, що сама ідея не була похована із засудом М. Смотрицького. Більше того, подібний проект було зредаговано в 1636 р. перед наміченим скликанням на той час собору православних та уніатів; його латинський текст у тій-таки книзі С. Голубева (С. 381 — 384); він повніший першого. Собор, однак, не відбувся. Вищеподані пункти були відкинені уніатами, про що свідчить протестація уніатського митрополита Руцького від 4 вересня 1632 року (текст у книзі С. Голубева. — С. 447 — 449).

 2 Йдеться про чистилище, пургаторіум.














Попередня       Головна       Наступна


Етимологія та історія української мови:

Датчанин:   В основі української назви датчани лежить долучення староукраїнської книжності до європейського контексту, до грецькомовної і латинськомовної науки. Саме із західних джерел прийшла -т- основи. І коли наші сучасники вживають назв датський, датчанин, то, навіть не здогадуючись, ступають по слідах, прокладених півтисячоліття тому предками, які перебували у великій європейській культурній спільноті. . . . )



 


Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть ціле слово мишкою та натисніть Ctrl+Enter.

Iзборник. Історія України IX-XVIII ст.