Уклінно просимо заповнити Опитування про фемінативи  


Попередня     Головна     Наступна






ІНТЕРМЕДИЯ НА ТРИ ПЕРСОНЂ: БАБА, ДЂД И ЧОРТ



Баба

виходит и мовит

ДЂдушу мой, порадо моя, юж дикие минули-смо поля,

А то нам вше вкажала там божая воля.

Уважаймо ж, дидонку, же-шми межи людми,

От тепер же вешелими иш шобою будми,

Бо, як вижу, же и люде вешеля вживают,

Попитаймо ж ша их, ци гаражд ся мают.


ДЂд

Боже, дай же добридень и як ша маете?

Хоч един измеже ваш мене ци знаете?

Шавлук А ся дЂд ж бабою до ваш тут жавитав 1,

Ж[е]бы-м ша на ждоровя ваш усЂх испитав.

Як вас вижу, не дармо ви ша тут жобрали,

Чачей бы-ште тое и нам ж бабою шкажали.

Не дбайте, що на мнЂ курман Б -лати,

Мене колиш бирали усЂ люде в швати.

Я-то вмЂвав ж людми розмови чини[ти],

И кождого молодча мог я оже[нити] 2.


Баба

Лиши ти, дЂдушу мой, з людми розмовляти:

Я би-м рада ш тобою оттут погуляти.

Нехай лыхо пропадет — я горилку маю,

Тебе, як приятеля швоего, жвитаю.

Буд ти, дЂдушу мой, ждоров та и я ш тобою!


Будут пити



А мабуть, Савл, Савелій

Б лахміття



Напій же ша, АрЂшко, та и потанчуем,

Ведлуг А людшкости шобЂ и пожартуем.

Не маемо ш дударя, щобы нам тилко жаг[рав],

А ти бы ижо мною хороше пошк[ак]ав 3.


Ђ

От питаймо ж тилко людіи, може отпитаем,

Шнаеш, бабко, же ж людми оттут ми зостаем.

Чи нема ш в ваш музики, ачей би нам заграв 4,

Люб шпЂвака якого, хочай бы зашпЂвав.

Я жаплачу и зараз, щоби ся тилко трапив.

Жнай, же на моеи платьбЂ вже бы ша не окпив Б.


[Чорт]

мовит 5

Один день, бабко, и ти, дЂду милыи,

Вижу, же есте весоліи и барзо подпилыи.

Музики питаеши? Я грач чудзоземски,

И волачай потЂшніи, а жартун вшеленски 6:

Як заграю — не кождіи в танцу весело скачет,

А инший c танечников и ревне заплачет.

Я такій музикант естем: як скоро загр[аю],

То тим, що танцуют 1, пекло отвирают.


Баба

Жаграи же нам, музико, нехай потанцуем,

Ачеи красно граеш, нехай 8 тут почуем.


Демон

Юж, бабо, дробно грают, а ти дробно так[цуй] 9,

До пекла вандровати зо мною ся готуй.


Баба

Граи же нам, музичко наш, уже ми танцуе[м] 10,

A тобЂ великою плату обЂцуем.


Тут демон спЂвати будет подобен «о гоя, гои», а баба буде з дЂдом танцовати


Демон

спЂвает

Танцуи же, бабо, танцуи,

А до пекла ся гот[уи]!



А згідно

Б осміяв



И дЂд c тобою

Веспол А зо мною

На утЂху князю!

Будеш ся веселити,

А болше смутити!

Люциперови,

Славному князю,

Треба [ся поклонити!] 11


Тут баба дЂмона палицею [по руках ударить] 12


Баба

Грай же, бЂш драв твою мат, бо я тобЂ [плачу] 13.

А я з дЂдом хороше оттут поскачу.

Один тому час, заживаймо ш свЂта,

Коли нам хоч в штарости шлужат лЂта.


ДЂд

Искрутилаша ти, бабо, грача жневажа[еш]!

Тат чоловЂк дивніи, чому не уважаеш?

Вин грает та и шпивает хороше, як [бачу] 14.

Не противша, музико, я жаплатити [рачу] 15.

Ото баба ся впила, перебач, прош[у тебе] 16,

Не боиша, ми заплатим тобЂ, штавлю [шебе] 17.


Демон

Не фрасуися Б, твоя баба, як погач [в хлЂвЂ] 18,

Я еи в пеклЂ для тебе поштавлю нал[ЂвЂ] 19.


ДЂд

А где ш тепла 20 я, як старий, люблю,

Бо зима як приидет и шам шебе шгуб[лю],

Та и баба моя такше любит тепло,

А где ш тое у ваш, повЂдаеш, пекло?


[Демо]н

Еще, дЂду, пятсот мил за морем вели[ким] 21,

А до него усе треба ити полем диким.


ДЂд

Хоч би там иж раж побувати, як ша там поводи[т] 22.

А горилку та пиво пити там ша ци годит?


А разом

Б не журися




Демон

Там пиво, як смола, и сЂрки достат[ок] 23,

Обфитій А край в нас, полно пак и всего подост[аток] 24.


ДЂд

Провад же нас з бабою до швоего пекла,

Коли не бороните заживати тепла.


Демон

А тра Б ш, дЂду з бабою! А горилки пити

Перестан, юж в пеклЂ будеш з нами [жити] 25.


Тут поженет до пекла дитко


Конец



А багатий, повний достатку

Б тра, треба

















Попередня     Головна     Наступна


Етимологія та історія української мови:

Датчанин:   В основі української назви датчани лежить долучення староукраїнської книжності до європейського контексту, до грецькомовної і латинськомовної науки. Саме із західних джерел прийшла -т- основи. І коли наші сучасники вживають назв датський, датчанин, то, навіть не здогадуючись, ступають по слідах, прокладених півтисячоліття тому предками, які перебували у великій європейській культурній спільноті. . . . )



 


Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть ціле слово мишкою та натисніть Ctrl+Enter.

Iзборник. Історія України IX-XVIII ст.