Уклінно просимо заповнити Опитування про фемінативи  


Попередня     Головна     Наступна






Лазар Баранович



На єго пресвЂтлаго царского величества знаменіє


Крест на облацєх Ісусов сіяєт,

ПресвЂтлый царскій дом ваш просвЂщаєт.

Род умножаєт рука со звЂздами,

Другая главу вЂнчаєт вЂнцами.

Крест знаменуєт побЂду цареви,

Силою царя, распята на древи.

Сугубоглавный парящій высоко

Орел на солнце обращаєт око.

ЧеловЂк Божій АЛЕКСІЙ на Бога

Смотрит: МАРІИ к МАРІИ дорога.

Аще свЂт БОГА и МАРІИ с Вами,

Луна всЂх варвар у Вас под ногами.

Орел воздушных врагов побЂждаєт,

А воин земных гоня скончеваєт.

От сего орла орлы ся раждают,

Во вЂнцах царских, царми бо бывают.

Благославится, як звЂзды, род правый,

Исполн богатства, дом исполн и славы.

Аще корень свят, то и вЂтвы святы.

Красят дом царскій Борис и ГлЂб, браты,

Красят, єгда кров красную приносят,

А Царя Неба за дом царскій просят.

Корень Владимер, свят, от єго рода

Свята єст, царю, вся ваша порода.

АЛЕКСІЙ БОЖІЙ человЂк названый,

Богом за царя нам АЛЕКСІЙ даный.

Да здє царствуєт донелЂ круг солнца,

А в небЂ имат царствовать без конца.






На два меча книги сея


Д†руцЂ чада имЂють церковна,

Два им даються здє меча духовна.

Сими мечами хранитися требЂ

От зла во мірЂ: сице будем в небЂ.

Нуждно то Царство, мечами толкати

Сими вонь требЂ: тако отверзати.






Епитафіон


Немаш во свЂтЂ статку,

Бувал-єм гетманом,

Єдина година —

Окрутне-м забитый!

Ныкто ся з нас смерти

Царская корона

Гетманска булава

Хорогвы звияєт,

Як шаблЂ, так мечи

Ломятся и луки,

Никто не устоить,

Убогий, багатый —

Я — толко убранный —

Чи за мои злосты

За всЂх обнаженний

Нехай буду в раю

Прошу всЂх посполу,

Не стався сурово,

«ВЂчна єму буди

Знай з мого припадку

Звано мене паном.

А и в той одмЂна:

Обавляйся и ты.

Не может отперты.

Не єст оборона,

У смерты не слава;

Бунчуки складаєт,

Ровно мусять лечи,

Опадають рукы —

Смерть, що хочет, броить.

Смерты дають шати.

Был смертю скаранний.

Обнажени кости?

Христе! Аз, вспомненний,

От земного 1 краю!

В земном лежа долу:

Тоє дай ми слово:

Память от всЂх людий!»


1 У рукописі: «зеленого».



Іван в сем зложон Бруховецкий гробЂ,

Споминай то собЂ 1,

Що мой гроб минаєш.

Я тя здє, не ти мене дочекаєш.

Речеш ли добре що тут надо мною,

Отдасть Бог взаєм, рекуть над тобою.

Сорок и пять лЂт вЂку мого било,

До вЂчности ся тепер прилучило.

«ВЂчна память» — церковную ноту —

Рекни над гробом — Бог заплатить цноту.

Тисяча шест сот шестдесят осмого,

Седмого іюня, зшол-єм з свЂта того,

У понедєлок, день, аггелом данний,

Немилостиве єсмь замордов[анн]ий.


1 В інших списках: «Бував на свЂтЂ в гетманской оздобЂ. / Вспомни то собЂ, що мой гроб минаєш...»







На титлу книги сея и на вся во дверех єя начертанія со дванадесятьми небесными знаменіями изображенныя


На сія ТРУБЫ уши накланяйте

ТРУБАМИ ТРУБЫ суда вспоминайте!

Праздники святых сія ТРУБЫ трубят,

Да празднолюбцы их собЂ улюбят.

В день нарочитый праздника казано

Так: «ВОСТРУБЂТЕ!», абы не карано

З непослушенства, на праздники ТРУБИМ,

БОГОМ и єго святыми ся хлюбим.

Не нам, Господи, не нам, дай Твоєму славу

Имени. А так певне я выграю справу.

Господскій праздник КНИГА вызначаєт,

Богородичин в солнци сіяєт.

А ту ж лЂтають при ЧестнЂйшой лики

Архаггел, Матер чтять свого Владики.

ІОАКИМ, АННА, святыи корЂня

ТЂшатся з свого буйного насЂня.

Іоаким ГРОЗДЬ и СОСУД избранный

Несет, утЂха в том єст святой Анны.

Анна СВЂТИЛНИК не згашенный маєт,

МЕДОМ и МЛЕКОМ землю поливаєт.

Чисто зачата ПРЕСВЯТАЯ ДЂва,

Чиста в роженю и по смерти жива.

ГрЂх первородный кождого от вЂка,

КромЂ Маріи, змазал человЂка.

Вся красна єси, нЂсть в тебЂ порока,

И першим прахом не прошать ти ока.

И слушность сама радила ти, Мати

Божія, першой змазы не узнати.

МІХАИЛ МЕЧЕМ утнет кламци главу,

С єретики не попирай справу.

Заградят уста, кто не правду кнуєт,

Сам ся нечистый, блюзнячи, отруєт.

Над херовими честнЂйшая ДЂВА,

ПЂснь сія Церквє святыя правдива.

И херовімы вшак змазы не мают,

А Ā†в дЂвствЂ. нЂгды не ровняют.

Як солнце, кождый так будет свЂтити

На небЂ з святых, на Бога смотрЂти.

ДВАНАДЦЯТЬ ЗНАКОВ солнце в небЂ маєт,

Круг свой чрез тыи що день отправляєт.

ПЕТР, ПАВЕЛ в РИБАХ тот з тым рибы ловит,

З АГНЦЕМ креститель, агнець Божій мовит.




Першій мученик СТЕФАН з СТРАТИЛАТОМ

В ВАГАХ, важатся кровію, не златом.

ГЕОРГІЙ з ДИМИТРІЄМ в СКОРПІИ, бо смока

Сей забіл, а ов лія трафил злого з ока.

ПАРАСКЕВІЯ в ДЂВЂ и ВАРВАРА,

Бо пострадала в дЂвст†сія пара.

ПАРАСКЕВІЯ и єгиптянини,

МАРІЯ в ТУРЂ, жили на пустини.

Святителіє три в знаку ВОДНИКА,

Наука з оных плывла, яко рЂка.

Євангелиста ІОАНН, НІКОЛА,

З неокесару чудник во ЛВЂ згола —

Голосна была тых трех святых цнота,

До лвова рыку зровнана робота.

КОНСТАНТИН з святым ВЛАДИМІРОМ в БЫКУ

В офЂрах Богом впред внимали рыку,

А єгда агнца Христа улюбили,

Идола, яко быка, так забили.

БОРИС из ГЛЂБОМ суть в Церк†БЛИЗНЯТА,

З родного брата а дознали ката.

КОЗМА, ДАМІАН были врачи в РАКУ,

Масти раковой не брали в том знаку,

Дармо лечили кождого без сребра,

Єсли трапила кого злая фебра.

В СТРЕЛЦУ АЛЕКСІЙ был человЂк Божій,

Стрелял без раны и з ним пастыр гожій.

Тыи свЂтила живота держали

Книги, до злата сердець не прикладали.

АНТОНІЙ ЗВЂЗДА, ΘЕОДОСІЙ, в небЂ,

В книзЂ смак мЂли, не в хлЂбной потребЂ.

На вЂнець взяла тыи звЂзды дщера,

Покору свою явила пещера.

Опасал з неба ЛУК святых печары,

Духа Святаго там сплывають дары.

КОПАЮТЬ землю, скарб в оной знаходят,

К такой же праци и иных приводят.

СЂют слезами, радостію снопы

В житници горнєй будуть складать в копы.

«ПрійдЂте с трудом! — аггел их взываєт. —

ТЂшить з покори, кто землю копаєт!»

Ту ж з серпом аггел жатву совершаєт,

Доброго раба к Господу глашаєт:

«СЂєш слезами, радостію смЂло

Жати по трудЂ великом як мило!

ПроцвЂтет плоть нам в ЛЂЛЂИ и РОЖИ!» —

З неба кропленый мовит слуга Божій.

ТРУБАМ тым уши, молю, ваши дайте,

Кто ТРУБИТ, в молбах не запоминайте!

Єгда на Страшный Суд ЗАТРУБЯТ з неба,

Нехай ся надаст в тот час нам потреба.

Я, чителнику, сердечне желаю,

Абы-сь царствовал з Богом в горнєм раю.

Щастя такого и мнЂ зыч от Бога,

Да нас до неба доведет дорога.







На его царскаго пресвЂтлаго величества знаменіє


Христос и Єго Матерь орлими КРИЛАМИ

ВозлетЂли на небо: там пекутся нами.

Держить СЕРЦЕ царево Бог в своєй десници,

Не выпущаєт з РУКИ и царской ЗРЕНИЦИ.

Богородица молить, абы царство стало

А под ноги цареви всяко зло попрало.

МОЛИТВА, як КАДИЛО, приходить до Бога,

Праведнаго молитва добра творить многа.

Держить аггел КРЕСТ, яко цареву державу,

Другій КОПЂЮ, юже воин крушить главу.

Горняя гонить ОРЕЛ, зря в вышных Бога,

До котрого и Матки Божей му дорога.

Дугу дал на ОБЛАЦЂ Христос, образ мира,

ГОЛУБ летить з РОЖЧКОЮ, же мир — наша вЂра.

У ПАЗУРАХ у орла МЕЧ и ТРИ КОРОНЫ:

И МИХАИЛ с свым МЕЧЕМ скор до обороны.

ТРИ КОРОНЫ на мечу, бо скоро звоюєт

ОРЕЛ МЕЧЕМ, Бог єму и ВЂНЕЦЬ даруєт.

ЖЕЗЛ правости з ОЧИМА, ОРЕЛ всюды смотрить,

Аще кто добрЂ творить, или в царст†лотрить.

МЕЧ злому, а доброму ВЂНЕЦЬ зготованый,

Злый будет покараный, а добрый вЂнчаный.

И царь КОНСТАНТИН з СКИПТРОМ себе выставляєт,

По благом земном царст†вам небо являєт.

МАТΘЕЙ ВОИН, ЛЕВ МАРКО, ЛУКА ВОЛ з крылами,

ОРЕЛ образ ІОАННОВ: євангелистами

Хвалишся, царю, а синове, яко

Суть ЛЂТОРАСЛИ маслинныя, всяко

В ВЂНЦАХ ПЛЫВАЮТЬ, бо будуть царями,

Во мЂсто ВЕСЕЛ плывуть СКИПЕТРАМИ,

Крестом ся хвалять, крест — царєм побЂда,

Крест — им похвала, а их врагом бЂда,

Крест — им держава, крест — цареви сила,

Робота царєм православным мила.

Понеже в крестЂ, православный царю,

Хвалишся, исполнь з неба всегда дару,

Же ЖЕНА — ВЂНЕЦЬ Богом тебЂ дана,

К ТРЕМ твоим ВЂНЦЕМ, четверта придана,

Да будет тебЂ лоза плодовита,

Всякая помощ з онои у свЂта!

Да, як сад вонный, царству сыны родить!

Да тя Бог з нею от всЂх злых свободить!

Ты-сь солнце, жена тебЂ луна дана,

А в звЂздах, в сынах, плодность обЂцана

Царству, як небу, будет свЂтити,

По земном царст†и в небЂ вам бити.

Мирноє царство Христос межи вами

Давать вам будет з иными дарами.







ВЂрши на Воскресеніе Христово


1

Христос воскресє, Живот нам даруєт

И лучше єще дати обЂцуєт.

Христос воскресє и не умрет к тому,

Но всегда будет жити в нашем дому,

Благая вносить вся в дом наш з собою,

Діавол мусить уступит[ь] зъ злобою.

ТЂштеся ж с того, же Христос въ вЂки

Царствовать будет в небЂ з человЂки.

По дрлгом вЂку зычу царствовати

И вам: в Царст†Христа оглядати.


2

«По трєх днєх встану!» — яко рекл Спаситель,

Днесь [ь] зистил слово своє Откупитель.

Архієреє лестцем єго звали,

Да се исполнить, вЂры не давали.

Слово, Сын Божій, додержал им слова,

А их лживая завстыдила мова.

Небо и земля мимо ити може,

А что Ты рекнеш, то стат[ь] имать, Боже.

И вставши, яко рекл: «Мир вам!» — так буде,

А вы ся с того мира тЂште, люде.

В мірЂ мира долго заживайте,

В НебЂ, вЂнаго от Христа чекайте.




3

Живот въ ГробЂ не могл долго быти,

Пошол умерлых з Гробу воскресити.

И Гроба Живот жити научаєт,

Живот умрЂти и в ГробЂ не знаєт.

Научил Живот умерлых ожити,

Добре умерлым Живот в ГробЂ мЂти.

Кгды бы въ ГробЂ Живот ся не бавил,

Лежачих въ ГробЂ живо б не поставил.

Да сей Живот въ вас житіє усладить

И о всем благом, яко благ, нам радит.

«Аз съ вами буду до скончаніа вЂка!» —

ОбЂцал то нам Небесный Владыка.

Да всегда з вами Христос пребываєт,

А, яко благій, всЂх благ подаваєт!




4

Воскрес из гроба Христос, Цар наш міра,

Сицева наша восточная вЂра.

Яко Іона три дни был въ китЂ,

Кит не можаше єго поглотити.

Іона-Христос три дни был въ гробЂ,

И сам ад блага Христа не озлобЂ.

Не могл полкнути гроб Владыку гроба,

Возврати Христа адова утроба.

З лихвою єще нужно возвратити,

Мертвым дадеся на Христа смотрЂти.

Мертвыми Христос в гробах обладаєт,

Полныи костми гробы испражняєт.

З Господем живым и рабы восташа,

Луча въ свЂту свЂт им показаша,

И вы съ Христом повстанте от гроба,

Да никакова не мучить хороба.

Здраво и долго на свЂтЂ живЂте,

Воскресша Христа, Живота держЂте!

З тым же Животом и в НебЂ вам жити,

Треба вам єго грЂхом не гнЂвити.

Аще кто грЂшить, паки умираєт,

И сего Христос благій въскрешаєт.

Воскресшій Христос да живет съ вами,

Исполняя вас многими дарами!




5

Рыдал мір зъ смерти умерша Владыки,

НынЂ ся тЂшить з аггелскими лики.

Єгда въ гробЂ Спаситель лежаше,

«Востани слава!» — Церков вопіяше.

На сей глас Церквє днесь воста от гроба,

Да тебЂ, Мати, не горить утроба.

Красуйся нынЂ, КраснЂйшаго Мати,

Минуло время уже ти ридати!

Повстал от гроба, Бозскую моць зъявил,

Отець въ адЂ Сына не оставил.

«Сниди съ креста, аще єсь Сын Божій!» —

Остріє слова ставили, як ножы.

Знятый съ креста сам воста от гроба,

Твоя окраса и твоя оздоба.

Съ Пречистою всЂ ся веселЂмо!

Як рекл «Востану!», то не пошло мимо.

Да сія радость наше сердце тЂшить,

Господь пасет нас и ничтоже лишить,

По долгом вЂку пасти будет в НебЂ,

Там нашой вЂчне выгодит потребЂ.










Плач
о преставленіи великаго государя Алексея Михайловича


«Вечер водворися плач и заутра радость».

(Псалом 29, ст. 6)


ПЛАЧ, яко великій государ, цар и великій князь АлексЂй Михайлович, всея Великія, и Малыя, и БЂлыя Россіи самодержець, и проч., в тридесятый день мЂсяца іануарія, по пренесеніи мощей святаго Игнатія-Богоносца от земнаго до небеснаго царствія третеи годины в нощ, до Бога, во Троицы славимаго, пренесеся.

РАДОСТЬ же, яко еще за живота от плода чрева своего посади на престолЂ своем Божіею милостію великого государа, царя и великого князя Феодора АлексЂєвича, всея Великія, и Малыя, и БЂлыя Россіи самодержца и многих государств и земель восточных, и западных, и сЂверных отчича, и дЂдича, и наслЂдника, и государя, и обладателя.

Тот плач со радостію трудолюбієм яснЂ в Богу преосвященнаго господина отца Лазара Барановича, архієпископа Черниговского, Новгородского и всего СЂвера, року от рождества Христова 1676, мЂсяца февруарія, дня 13 списася.


Цар небесный, Бог, иже тройцу любить,

Сею царскою тройцею ся хлюбить.

Два вЂнцы орла царска вЂнчають д†главы.

Третій кого вЂнчаєт? Певне, Царя славы!

Цар неба в среднєм вЂнцу благо изволяєт,

Помазанцу своєму во всем угаждаєт.

Высокопарный орел смотрить єстественно

На свЂт свЂтозарнаго солнца неврежденно.

Сугубоглавый орел царскій смотрить убо

На сугубоє солнце, раздЂлен сугубо.

Смотря пилно на запад АлексЂя солнца

Плачет, яко заходить от него до конца,

Смотря паки другою главою на ясно

Восходящеє солнце, веселится красно,

Веселится, яко нам носія свЂт ясный,

Царствуяй вмЂсто отца сын Феодор красный.

Вечер плач водворися, на заутра — радость,

Почерпаєм обильно веселія сладость,

Яко Феодор, Божій Дар, нам дарованный

Єсть от Бога, за царя отцем преизбранный.

Дар совершен от Отца, свЂтов сходяй свышше,

Феодор, Дар Божій, дар совершен и лишше.




1

Тысяча шестьсот сЂмьдесят шестого року,

Генвара тридцатого, з Божого выроку,

АлексЂй, самодержець Россіи троякой,

Отдал Вседержителю дух добротЂ всякой;

Тридесять лЂт жил и седм мЂсяцей на царствЂ,

НынЂ вЂчне царствуєт в небесном моцарствЂ.




2

По шестодневном дЂлЂ отпочил в суботу

Цар царем, творець твари, скончивши роботу.

И цар земный АдексЂй єму подражаєт —

В суботу ся к недели упокоєваєт.




3

Єгда пренесенія мощей празднік бяше

Святаго Ігнатія (Ах, нещастє наше!),

По времени том з земли и человЂк Божій

Пренесеся до неба, АлексЂй, цар гожый.




4

Трех святителей празднік уже достигаше,

Єгда тревЂнчанный цар дух Богу вручаша.

Пред тремя святительми своя три короны

Оставил, аки бы им дал до обороны.




5

Пасхалія на добрЂ сего року стала,

Яко явить нам добро надежду взбЂжала.

Коє же нам принесе добро? Ах, найпаче

Отят от нас, понеже вся Россіа плаче,

То токмо утЂшаєт, яко не до конца

Отят от нас, абовЂм, аки лучу солнца,

Оставил нам АлексЂй-цар, человЂк Божій,

Феодора, иже єсть Дар Божій, дар гожый.




6

В Водоліи на небЂ тогда солнце бяше,

Єгда запад свой во гроб солнце позна наше,

Знаменоваше, яко слезы, а не воду,

Пролити приключится россійскому роду,

Яко на рЂцЂ сядет и плакати будет,

Помянувше монарху. Кто ж бовЂм забудет

Єго премногих щедрот, яже изобильно

Богатою рукою всЂм расточал сильно?

ЗрЂнія, милостивых словес и походы

Кто не помянет, к тому всякоя выгоды?

Во правду то человЂк нам царствова Божій,

Понеже воцарися и наслЂднік гожый.

Умре — не умре, живет АлексЂй и нынЂ

В наслЂдніку и, яко отець, бієт в сынЂ.

Орло†ся царскому кто не покланяєт?

Орел притискаєт, а воин накланяєт.




7

Мудр, благ, благоговЂнен, мужествен до зЂла,

Сам Бог скипетра єго чинотворил дЂла,

Яко нам помазаннік-человЂк дадеся

Божій, тЂм Бог-человЂк о нем попечеся.




8

Царя имЂхом, яко бЂ по Божей волЂ

Неба єго отяша. Ах, нашой недолЂ!

Божій бяше человЂк, бо данный от Бога,

От Бога єсть взятый — казнь то миру многа.

Як солнце, сіал Богу и нашей потребЂ

Престол єго, тЂм єго Бог просвЂтил в НебЂ.

На земли токмо запад позна сего солнца,

Но в НебЂ он пред Богом сіяєт без конца.

Умолил Бога-Отца отец, яко сына

Даде за царя. В жалю то радость єдина.

«Аз єсм єго наслЂдник, Феодор, Дар Божій,

При терніах тецЂте во воню ко рожи,

Отец во сынЂ живет, отца плачет стадо,

Он царствуєт на небЂ, мене, своє чадо,

До скипетра породи и, єще жив, миру

Яви мя, яко єму сохранисте вЂру

И любов, сице и мнЂ вЂру сохранЂте,

От царя рожденнаго царя возлюбЂте».




9

Духовный чин и мирскій, вси царя рыдають,

В лишеніи знаєтся добро, добре знають.

Войско Запорозкоє плачет по премногу,

Яко он єму бяше защитнік по Богу,

Щастєм єго повсюду славно єст до зЂла

Оком царским признал их храбрая дЂла,

Царскіє изобилно всегда давал дáры

И отческо их любил, даже злегл на мары,

Грядущих до крыл орлих покрываше крылы

Благодати царскія, з рук дая дар милый.

Все Войско на твою смерть, царю, рыдаєт,

«Лишихся человЂка Божія», — вЂщаєт.

Таков плач єсть всЂм людєм, нещасноє зЂло

Время, в не[м] же слышится царско в гробЂ тЂло.

Сице цар милостивый обы жил довЂка,

То бы плач не мыл очес росска человЂка.

Аще быхом живаго царя тя не знали,

То быхом и по смерти твоєй не ридали,

Аще єси мыл ноги пастырєм смиренно,

И мнЂ тот же царскій нрав отдал незабвенно.

Аще из святым Петром сего возбраняхом,

Но понеже от уст ти се слово слышахом:

«Не умыю ли вам ног?» — разумЂти требЂ:

«Части со мною м?ти не будете в НебЂ

Дахом мЂсто. А ты, нас мыючи, о, цару,

УбЂлился єси сам, же божому дару

Стался быти достоин, сице тя возвано:

«Возлюбленный мой єст бЂл!» — Своєго познано.

ЦаріцЂ, царевичем писах плач надгробный,

Бысть днесь умолчал был, бых каменю подобный

Нам єгда АлексЂя взємлет Бог-Сын в небЂ,

Люб, справедливый, в той нас обидить потребЂ.

Привыкохом мы царю, яко отцу дЂти,

И далей царем єго желахом имЂти,

Божій бяше человЂк, а понеже треба

Божая дати Богу, взяша єго Неба,

Яко своєго, токмо здЂ слЂды осташа

Єго добродЂтелей — то отрада наша.

Лит†дал себе знати; Смоленськ, град свой давный,

Отшукал; и, столицу держа, держить Кієв славный;

Польским собособствовал воєм бити турка —

ПобЂждають турчина не без єго курка;

Ставил и красил церкви, жилище господнє,

В тых молитвы воздаєм Богу от днє до днє;

Воспоминаєм, яко служил Богу дивно,

На подданых, яко отець, зряше милостивно;

Архієреом часто главу преклоняше,

«Здравствуєте ли?» — сердцем правым вопрошаше;

Воспоминаєм, яко всегда трудил ноги

На всякой процессіи, яко зЂло многи

Милостины шпиталем давал изобильно,

А на всенощных стоял прежде всЂх умильно;

Во правдЂ, яко солнце, здЂ сіял лучами

ДобродЂтелей, злато сЂял между нами.

Бояре на нь, яко же на Бога, смотрЂли,

Помазанника єго во чести имЂли,

Яко цар милостивый, всЂм был в молбах близко,

А яко слуга Божій, покланялся низко.

Уже во ФеодорЂ то усмотрим нынЂ

Тыє ж добродЂтели гнЂздятся и в сынЂ.

Равный равнаго своєм посадил на тронЂ,

И сын похвалы додасть отческой коронЂ.

ДЂдичным правом єму тот наш благодЂтель,

Яко наслЂдніковЂ, вручил добродЂтель.

Добрых любити отець дал науку сыну,

Злых же злЂ погубляти и казнити выну.

Яко же во зерцалЂ, отца будем мЂти

В сынЂ, токмо єго нам подобаєт чтити.

Бога ся нам бояти, царя почитати,

Дух свят през Петра рачил закон тот подати.

Ты, царю АлексЂє, царствуй вЂчне в небЂ,

А Феодоре, царствуй ты в нашей потребЂ!

Слезы точим по отцу ласкавом широко,

Милосердієм твоим наше отри око!

Что в отцу погубихом, во твоєй оздобЂ

Да обращем, так отец не будет во гробЂ!

ВЂчная память буди на небЂ и долЂ

Отцу, а ты, яко сЂл єси на престолЂ,

На премногая лЂта царствуй, Феодоре,

По отцу-солнцу, млада утреняя зоре,

Но сицевая зоря, яже свЂтиш солнцем

ДобродЂтелей своих лучами всЂм концем!

Бог, иже тя вознесе на царск престол земный,

Тот и облак разженет всЂх печалий темный,

ВсЂх благодатій тебе облечет в одежду,

Ты же нас облечеши, имамы надежду.

Долгых пред царем бесЂд не достоить мЂти,

Должно Аполлино†з пером уступити.

Не долгіє словеса, но долгая радость

Должна быти — по отцу сын горких слез сладость.

Юже АлексЂєва Небо добродЂтель

Заслужила, тую мзду єму Вседержитель

Не бавил, но вЂчноє дадє царство горЂ,

Благодать возблагодать воздаде воскорЂ.

Яко со отцем всегда Бог бЂ, сице будет

И з сыном, Феодора, певне, не забудет.

Аще же Бог с ним будет, то всЂ Феодору

ДЂла пойдут во славу, пойдуть в силу, вгору.

ХлЂбом будет и вином Бог єму при столЂ,

Помощ и оружіє на воєнном полЂ.

Во имени Феодор своєм носить Бога,

Аще же Бог єст с нами, кая на нас трвога?

Яко тя Бог посади на том царском тронЂ,

Сице будет пещися о твоєй коронЂ

И о всем подасть раду, и рада, не здрада,

Божіа, но паче єст защит и ограда.




10

В слезы омоченноє перо моє пишет,

Яко цар мертв, моє же тЂло єще дышет.

Аз, немощный в немощи моєй, ко престолу

Єго принесох мольбу, да, єгда мя долу

Дасть суд Божій гробному, изволить свой царскій

Повелительный дати указ государскій,

Да бых был в поминники вписан, а от свЂта

Єго аз сподобихся такова отвЂта:

«Мы тебЂ, богомольцу, многих лЂт желаєм,

Єгда ты Бог преставить, и то содЂлаєм».

Сам помазаник Божій отиде до Бога,

А мнЂ, немощну, єще на землЂ дорога,

МнЂ царскоє в книги имя написати

Случися, з болЂзнію мушу то дЂлати.




11

На свЂтилніцЂ царства свЂтлость многа бяше,

Єгда АлексЂй, свЂща свЂтлая, горяше,

Єгда же тую свЂщу, горящую ясно,

Смерть угаси, нападе темница ужасно.

Но абіє Бог свЂщу єще з свЂщи ясной

Сжегл на царство, да той тмы не терпить ужасной.

И тамтая не згасла, но взята до Неба,

Сицевои бо свЂщи и в НебЂ потреба.




12

Аще кто сам рыдаєт, не удоб такому

Инаго утЂшати, да вручить другому.

Як рЂки, так плывет ток слез не безпомощно,

Самому оплакати царя нЂсть ми мощно.

Живот царскій, имЂя подобіє пары,

Ах, прейде, тЂло царя зложивши на мары!

ДобродЂтель точію вЂчность получила —

Несмертельныє суть добра царскіє дЂла.

О, Боже-человЂче! Сам ты человЂка

Божія, єгда был, нам дал нашего вЂка,

Тым нас зЂло утЂшил, но єгда до Неба

Взял, зЂло нас оскорбил. (Ах, рыдати треба!)

Понеже сын образом отца живым будет,

Як с отцем, милость твоя и с ним да пребудет.

Живот человЂческій в Божіей єст волЂ

Для приключившейся не рыдай недолЂ.

Яко здЂ жил побожне, так душа побожна

От царствія к царствію иде нездорожна.

За храмы, их же ставил, АлексЂє, Богу,

Вславить тя в домах своих и Бог, попремногу

Прійде, благословенный: «Днесь отца моєго, —

Речет тебЂ, — воспрійми мзду дЂла твоєго;

Єгда алчен бЂх, ты хлЂб дал моєй потребЂ,

ТЂм же моєя славы насытися в НебЂ;

Єгда жаждах, от тебе мнЂ подана чаша,

ТЂм вкуси и увЂдай, коль сладка єст наша;

Єгда странствовах, ты мя воведе до дому,

Даю за то блаженный покой, як благому;

За твою, мнЂ даную нагому, одежду

Прійми рызу, на ню же ты имЂл надежду;

Єгда бЂх в темници и болен на одрЂ,

Ты, любо цар, обаче посЂщал мя бодрЂ,

ТЂм далече от тебе тма и болЂзнь будет,

СвЂт же лица моєго с тобою пребудет;

Яко церкви, шпиталЂ построил тщатливе,

Живи в небесной хвалЂ вЂчне и щасливе».

Святому Владимиру, царю Константану,

Князєм ГлЂбу, Борису равен бяше выну

Во всЂх добродЂтелях великодержавный

АлексЂй-цар, тЂм с ними и в НебЂ єст равный.

Понеже душа твоя, люб здЂ плоть єст мертва,

Приближися Богови, наша то єст жертва.

ЧеловЂче Божій, до человЂка-Бога

ТебЂ єст пространная на НебЂ дорога;

За своим царством земным молися ко Богу,

Да хранить є от врагов и дасть крЂпость многу,

Да ПредвЂчная Мудрость мудрости и сыну

Твоєму додасть блюсти царство мирно выну,

Да сохранить єго здЂ, як ока зЂницу,

Да дасть єму в столпЂ крЂпок Бог свою десницу,

И от моря до моря власть єго разширить,

Долготу дній, честь, славу и щастє вовЂрить.

В лЂпотЂ на престолЂ всегда, цару, буди,

«Буди славен и силен!» — так рекут всЂ люди, —

Аминь, аминь, даждь, Боже, цару Феодору,

Призри на єго царство з небесного двору.

Дар то Божій наш цар єст, рач благословити,

Отче, Сыне и Душе, даров удЂлити!

И ты, ДЂво Маріє, царствующа в небЂ,

Милостива цареви буди ко потребЂ!

Святыє вси, своими к Богу молитвами

Сильну сотворите власть, царствующа нами,

Да по долгих днєх царских ради славы Бога

И дЂти єго царми будуть в лЂта многа!

Архієпископ писал, писал бы множає,

Аще єст и немощен, но скорб возбраняє.


...[Далі починається прозова частина панегірика]...


«Аз, Мудрость, вселих совЂт и разум, и смысл аз призвах. Мною царіє царствуют и силніи пишут правду. Мною велможи величаются. Аз любящія мя люблю, ищущіи ж мене обрящут благодать».

(Книга притч Соломонових, гл. 8).



Трегуба богословцов славна добродЂтель

В трех царских діадемах сотвори обитель.

ВЂра — в єдиной, в другой — надежда царствуєт,

А в третєй совершенна любов господствуєт.

Злато, смирну и ливан иногда три цары

Цару Царем и Богу принесоша в дары.

ПревЂчный Монарха благочестивЂйший

ВЂру, надежду, любов даєт [в] дар честнЂйший.













ПРИМІТКИ


Лазар Баранович


Лазар Баранович (1620 — 1693). Учився в Києво-Могилянській колегії та єзуїтських школах Вільна і Каліша; викладав, зокрема, поетику й риторику в Києво-Могилянській колегії. З 1650 р. — її ректор та ігумен братського Богоявленського монастиря. З 1657 р. — чернігівський архієпископ. Впродовж тривалого часу — місцеблюститель київської митрополичої кафедри. Був душею києво-чернігівського гуртка вчених і письменників (Іннокентій Гізель, Иоаникій Галятовський, Антоній Радивиловський, Варлаам Ясинський, Димитрій Туптало, Іван Величковський та ін.). Заснував і утримував друкарню (з 1674 р. у Новгороді-Сіверському, з 1679 — у Чернігові), в якій за його життя було видано близько п’ятидесяти книжок. Автор полемічних трактатів, проповідей, листів, віршів церковнослов’янською, українською і польською мовами.



На єго пресвЂтлаго царскаго величества знаменіє.Баранович Л. Меч духовный. — К., 1666. — Тит. арк. звор. (Запаско, Ісаєвич. — № 431).

Подається за першодруком, (примірник ЦНБ: Кир. 38).



На два меча книги сея. — У кн.: Баранович Л. Меч духовный. — К., 1666. — Арк. 15 ненум., звор. (Запаско, Ісаєвич. — № 431.)

Подається за першодруком (примірник ЦНБ — Кир. 38).



Епитафіон. — Епітафія гетьману Івану Брюховецькому (1668 — 1669).

Публікації: Летопись событий в Юго-Западной России в XVIII-м веке / Составил Самоил Величко, бывший канцелярист канцелярии Войска Запорожского: 1720. — Том второй / Издана Временною комиссиею для разбора древних актов. — К., 1851. — С. 164 — 165; Письма преосвященного Лазаря Барановича: С примечаниями: 2-е изд. — Чернигов: В типографии Ильинского монастыря, 1865. — С. 73. Див. також передрук у кн.: Сумцов Ф. К истории южнорусской литературы семнадцатого столетия: Выпуск 1: Лазарь Баранович. — Харьков, 1885. — С. 78.

Подається за рукописом літопису Самійла Величка (ДПБ, збірка М. П. Погодіна, Пог. 2020, т. 3, арк. 60 — 60, звор.).



На титлу книги сея и на вся во дверєх єя начертанія со дванадесятъми небесными знаменіями изображенныя. — З книги: Баранович Л. Трубы словес проповЂдных... — К.: Друкарня лаври, 1674. — Арк. 2 — 3 ненум. (Запаско, Ісаєвич. — №№ 518, 519.)

Публікація: Маслов С. 1. Каталог ювілейної виставки українського друкарства. — К., 1925. — С. 28 — 32; Маслов С. Етюди з історії стародруків: 1 — 8. — К., 1925. — С. 28 — 32.

Подається за першодруком.



На єго царскаго пресвЂтлаго величества знаменіє. — З книги: Баранович Л. Трубы словес проповЂдных... К.: Друкарня лаври, 1674. — Арк. 4 ненум., звор. (Запаско, Ісаєвич. — № 518, 519.)

Подається за першодруком.



ВЂрши на Воскресеніє Христово.Баранович Л. Трубы словес проповЂдных... — К.: Друкарня лаври, 1674. — Арк. 368 — 369. (Запаско, Ісаєвич. — №№ 518, 519.)

Подається за першодруком.



Плач о преставленіи великаго государя Алексея Михайловича. — К.: Друкарня лаври, 1676. — 8°. (3). — 56 арк. (Запаско, Ісаєвич. — № 527).

Подається за першодруком (примірник ДПБ). Підготовлено за участю Р. П. Радишевського.















Див. також:

Лазар БАРАНОВИЧ. Українська література XVII ст.

Лазар Баранович. Хрестоматія давньої української літератури О.Білецького.


БАРАНОВИЧ Лука. Філософська думка в Україні. Біобібліографічний словник










Попередня     Головна     Наступна


Етимологія та історія української мови:

Датчанин:   В основі української назви датчани лежить долучення староукраїнської книжності до європейського контексту, до грецькомовної і латинськомовної науки. Саме із західних джерел прийшла -т- основи. І коли наші сучасники вживають назв датський, датчанин, то, навіть не здогадуючись, ступають по слідах, прокладених півтисячоліття тому предками, які перебували у великій європейській культурній спільноті. . . . )



 


Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть ціле слово мишкою та натисніть Ctrl+Enter.

Iзборник. Історія України IX-XVIII ст.