Уклінно просимо заповнити Опитування про фемінативи  


Попередня     Головна     Наступна





ВЂРШИ НА ЄВАНГЕЛІЄ ДЛЯ ИКОНОПИСЦОВ



* * *

При Матθеи человЂк начертан бываєт,

яко о плоти Христа книгу начинаєт. [Мθ., I]



* * *

Марку лев знаменіє, яко он начал єст

гласом в пусти(ы)ни, иже, яко лев, кричал ест. [Мр., I]



* * *

Луки благовЂстіє от жреца начася, |арк.70зв.|

того ради вол жремі(ы)й при нем написася. [Лук., I]



* * *

Іоан орла имат, яко возлЂтаєт

к солнцу-Христу и єго божество являєт.



* * *

Гавріил зачатіє дЂвЂ возвЂщаєт,

Маріи Христа-бога дух свят устрояєт. [Лук., I.]



* * *

Аггел пасти(ы)рєм стада в свЂтлости явися,

сказуя, яко Христос в вертепЂ родися. [Лук., II, 8]



* * *

Христос во ВифлеємЂ от дЂвы рожденный,

от пастирей во яслєх лежащ обрЂтенный. [Лук., II, 16]



* * *

В день осмый по закону Христос обрЂзася,

то кров єго во-первых за ны пролияся. [Лук., II]



* * *

Волсви от Вавилона к Христу прійдоша,

миро, злато, кадило в дар принесоша. [Мθ., II, (11)]



* * *

В день четиридесятый в церков принесенный,

от Симеона и Анны хвалами почтенный. [Лук., IV]



* * *

Во обятіях матерє Христос-бог гонзаєт,

во Єгипет Іосиф осла провождает. [Мθ., II]



* * *

Млоденци во ВифлеомЂ вои убивают,

от сосцу родителных силно оттерзают.



* * *

ДванадесятолЂтен Христос вопрашаєт |арк.71.|

учители премудро и сам отвЂщаєт.

В храмЂ божем всЂ ся єму удивляют,

ту єго родители славна обрЂтают [Лук., II, [46 — 48]]



* * *

Тридесят лЂт имЂя, Христос-бог крестися,

и на Йордани тройца святая явися:

Отец во гласЂ, сын во плоти, дух божественный

в видЂніи голуба над Христом явленный. [Мθ., III, [16—17]]



* * *

Христа алчна дЂмон в пустыни искушаєт,

но пред солнцем исты(и)нны тмы князь изчезаєт. [Мθ., IV]



* * *

Христос чудо первоє в КанЂ сотворил єст:

в скудости вина воду в вино притворил єст. [Іо[ан] II, [1 — 8]]



* * *

Князь жидовскій Никодим в нощи посЂтил єсть

Христа, он же истиннЂ єго научил єсть. [Іо[ан], [III, 1 — 12] 1]


1 У рукопису стоїть «Іо а», тобто Іоанн, І.



* * *

При студенци, по пути, Христос почиваєт,

самаряныню правдЂ святЂ поучаєт. [Іо[ан], IV]



* * *

В КапернаумЂ сотник к ногам припадаєт

о рабЂ болном — Христос словом исцЂляєт. [Мθ., VIII, [5—13]]



* * *

СЂзд на горЂ, Христос-бог слово простираше,

ученики и люди долго поучаше.

То слово Матθей в главах трієх заключил єсть, |арк.71зв.|

в пятой, в шестой и седмой, — на сей укончил єсть. [Мθ., V]



* * *

Бервно пер› изми из ока твоєго,

таже сучец измеши из ока братнєго [Мθ., VII, [3]]



* * *

Спящу Христу корабль люто бЂдствоваше,

возбнув, запрЂти морю, вЂтру — и престаше. [Мθ., [VIII, 24—26]]



* * *

Разслабленный к Христу чрез ся кров спущаєт,

за вЂру и он принесших того исцЂляєт. [Лук., V, [1826]]



* * *

У врат града Наина мертва воскресил єсть

Христос, вдовЂй єдинородна матери вратил єсть. [Лук., VII, [12-15]]



* * *

Фарисей нЂкій Христа хлЂзбом учреждаєт,

блудница нозЂ слезами очес омываєт,

Трет власы, миром мажет, о грЂсєх ся каєт,

Христос, зря любов многу, грихЂ оставляєт. [Лук., VII, [46-48]]



* * *

СЂяй сЂєт, сЂмена различна падают,

в терніи гибнут, птици на пути снЂздают,

Токмо, яже на землю добрую падоша,

нескудни сЂятелю плоды принесоша. [Мθ., XIII, [4—8]]



* * *

Іоан Предтеча, пророк божественный,

обличивый Ірода, бысть обезглавленный.

Дщер жены Іродовы, безстыдно скакаше, |арк.72.|

просила єго главы, Ірод єй отдаше. [Мθ., XIV, [6—11]]



* * *

Пять хлЂбов и д†ри(ы)бЂ отрок продаяше,

тыя чрез апостолы Христос гдысь взяше.

Пять тысящ насытил єсть, выше того взяху

укрухов дванадесят кошниц, что остаху. [Іоан., VI, [9—13]]



* * *

Христос по водам ходит, Петр ся погружаєт,

рек: «Спаси мя, господи!» — тЂм спасен бываєт. [Мθ., XIV, [25—30]]


1 У рукопису стоїть «Mθ., к̃», тобто 20.



* * *

Жена хананейска псом уподобися,

за то дщер от дЂмона Христом свободися. [Мθ., [XV, 22—28]] 1


1 У рукопису стоїть «Mθ., є̃», тобто V.



* * *

От разбойник язвенна жрец леввит лишаєт,

самара(я)нин вино и єлей возливаєт. [Лук., X]



* * *

Марθа печется Христа брашна учредити,

Марія словом тщится душу насытити. [Лук., X, [38—39]]



* * *

дЂмон во человЂка нЂмый водворися,

Христос того изгнал єсть, бЂсный исцЂлися. [Лук., XI, [14]]



* * *

Христос-бог на ΘаворЂ в свЂт преобразися,

Мойсей со Ілією єму представися. [Мθ., XVII, [1—3]]



* * *

Людіє дЂти своя ко Христу приносят,

да молится, й руцЂ на ня возложить просят.

Ученици претиша з дЂтми приходити, |арк.72зв.|

Господь возбрани им впред тако творити. [Мθ., XIX, [13—14]]



* * *

Домовит дЂлателей на єм поси[ы]лаєт,

по пЂнязю за дЂло на день совЂщаєт. [Мθ., XX, [1—2]]



* * *

На блудЂ жену яту Христу представиша,

что сотворити должно, єго вопросиша.

І он писаше на земли; вся вон избЂгают,

Христа токмо и жену блудну оставляют.

Господь же наказал ю, c миром отпустил єсть,

от законов сужденный смерти свободил єсть. [Іо[ан]., VIII, [3—11]]



* * *

ЧеловЂку богату нива угобзися,

он гумно разорити ветхо намыслися.

И болшеє создати сам ся ублажаєт,

«Идший да ясть и пієт», — своє вЂщаєт.

А суд божій глаголет: «Безумне, что лстиши

сам себе, се в нощ сію вся та оставиши».



* * *

Блудный сын, вся расточив, ко отцу возвратися —

отец, напад на выю, о нем умилися. [Лук., XV, [11—21]]



* * *

Богаті(и)й пиршествуєт, а Лазар желаєт,

да от крупиц трапезы єго ся питаєт.

Язвы єго пси лижуть, богатый забыл єст |арк.73.|

Лазара насытити, сам доволно пил єст.

Но по смерти в прохладЂ нищій Лазар бяше,

богатый каплЂ воді во огни сый моляше. [Лук., XVI, [19—25]]



* * *

Цар сотвори брак, многи на пир зваше,

убы(и)вшим рабы, огнем и мечем отмщаше.

ВидЂв же не во брачну рызу облеченна,

со пиршествующими быти посажденна,

РазгнЂвався, повелЂ оного связати

и во тму кромЂшнюю абіє предати. [Мθ., XXII, [2—13]]



* * *

Десять муж прокаженных словом очищаєт,

єгда ко священником оны поси(ы)лаєт. [Лук., XVII, [12—15]]



* * *

Фарисей на молит†сам ся оправдаєт,

мытар очес возвести в небо не дерзаєт.

Бієт персы, милости у господа просить,

ов отвержен, сей паки благодать относить. [Лук., XVIII, [10—13]]



* * *

Грядый ко Ієрихону слЂпца приглашаєт,

милость просящему словом очи даєт. [Лук., XVIII, [35—41]]



* * *

Лазар, недугом держим, на одрЂ лежаше,

Марія же со Марθою ко Христу послаше,

Да прійдет; Лазар же во малЂ преставися, |арк.73зв.|

но Христос въскресил и славно прославися. [Іо[ан]., XI, [1—45]]



* * *

Закхей Христа грядуща со древа смотра(я)єт,

Христос, пригласив єго, у него витаєт. [Лук., XIX, [2—6]]





* * *

Bo град Ієрусалим на осли-жребяти

идеть господь, волную страсть за ны пріяти.

Народы рызи стелют, вЂтви подстилают,

«Осанна Давыдову сыну!» — воспЂвают. [Мθ., XXI, [7—9]]



* * *

Куплю дЂющим в церкви господь изгоняєт

и трапезы торжником словом превращаєт.



* * *

Господин рабом своим таланти вручаєт,

куплю тЂми дЂяти оним завЂщаєт. [Мθ., XXV, [14—15]]



* * *

Пасху ветхозаконну Христос совершил єсть,

потом хлЂб в тЂло, вино в кров си претворил єсть.

Іоан на господних персєх возлєгаєт,

а господь о предателЂ своєм предвЂщаєт. [Мθ., XXVI, [20—28]]



* * *

Bo вертоградЂ Христос отцу си молися,

єгда волні(ы)я страсти время приближися. [Лук., XXII, [39—42]]



* * *

Іуда лобзанієм господа предал єсть,

Петр апостол Малхови ухо урЂзал єсть.

Нечестивыи вои Христа похищают, |арк.74.|

вяжут, біют, торгают, лютЂ озлобляют. [Іо[ан]., XVIII, [2—12]]



* * *

Христос-бог КаіафЂ впервых представися,

праведник неправедным мужем злЂ судися.

Петр при огнЂ грЂєтся, но злЂ позябаєт,

єгда ся Христа-бога за страх отрицаєт. [Мθ., XXVI]



* * *

У столпа каменного Христос привязанный,

велЂнієм Пилата лютЂ бичеванный. [Іо[ан]., XIX]



* * *

Вои тернов вЂнец Христу возложиша,

уязвенна народу жидовску явиша.

«Се человЂк!» — сам Пилат євреом вЂщаєт,

а злочестная спира «Распни!» возглашаєт. [Іо[ан]., XIX]



* * *

Пілат нетвердоумный на смерть Христа даєт,

руцЂ умы, Варавву от уз испущаєт. [Мθ., XXVII, [24—26]]



* * *

Господь, крест на Голгоθу нося, изнеможе,

Сімон же Кіринейскій нести єго поможе.

Жены благочестны господа плакаху,

в слезах на Голгоθу во слЂд єго идяху. [Лук., XXIII, [26—27]]



* * *

На дре†крестнЂ(о)м Христа-бога пригвоздиша,

a c ним два разбойника близу повЂсиша.

Хотяще c разбойники онаго вмЂнити, |арк.74зв.|

но славы царя, славы нЂсть лЂт истребити. [Мθ., XXVII, [38]]



* * *

Іосіф c Никодимом в гробЂ положиша

тЂло господнє, миром доволно мастиша.

Бяше ту мати слезна, и жены стояху,

яже Спаса нашего усердно любяху. [Іо[ан]., XIX, [38—40]]



* * *

Єгда мироносицы ко гробу прійдоша

c миром, тЂла Христова в нем не обрЂтоша,

Ибо воскресе смерти, ада побЂдитель,

рода человЂческа всеблагій спаситель. [Мθ., XXVIII, [1—8]]



* * *

Ученіком, в Емманус грядущим, явися,

но от них не бЂ познан, ибо утаися,

Даже в преломленіи хлЂба єго познаша,

и, шедше, апостолом в СіонЂ сказаша. [Лук., XXIV, [13—32]]



* * *

Христос пред ученики идет c Єлеона,

силою носимый в град горня Сиона.

Во ІєрусалимЂ велЂв онЂм ждати,

дондеже исполнятся дару благодати. |арк.75.| [Лук., XXIV, [49]]




* * *

Єгда мірови сему конец приближится,

тогда сын человЂческ в сла†си явится

И будет вся дЂлеса всЂх людій судити

и всеправедную мзду комуждо творити.

Праведным имать дати в небЂ живот вЂчный,

грЂшники же вовержет въ огнь безконечный.




* * *

Тебе, Христе, судію, сЂдяща высоко,

на страшном твоєм судЂ узрить всяко око,

И всяк тамо воспріймет мзду по своим дЂлом,

радость ли, печаль вЂчну, з душею и тЂлом.

Дажд, молю, тогда и мнЂ, грЂшну, тя узрЂти,

и не печаль, но радость вЂчну получити.

















Попередня     Головна     Наступна


Етимологія та історія української мови:

Датчанин:   В основі української назви датчани лежить долучення староукраїнської книжності до європейського контексту, до грецькомовної і латинськомовної науки. Саме із західних джерел прийшла -т- основи. І коли наші сучасники вживають назв датський, датчанин, то, навіть не здогадуючись, ступають по слідах, прокладених півтисячоліття тому предками, які перебували у великій європейській культурній спільноті. . . . )



 


Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть ціле слово мишкою та натисніть Ctrl+Enter.

Iзборник. Історія України IX-XVIII ст.