Уклінно просимо заповнити Опитування про фемінативи  


[Тарас Шевченко. Повне зібрання творів в десяти томах. — К., 1963. — Т. 8: Живопис, графіка 1847-1850.]

Попередня     Головна     Наступна                 Умовні скорочення








12. Т. Г. Шевченко малює товариша. Папір.сепія (18,1 × 27,1).[Раім].[19.VI — 25.VII 1848].

На звороті зліва вгорі чорнилом напис: Шевченко съ карандашомъ в рукЂ. Передъ нимъ натурщикъ.

Очевидно, цей малюнок разом з малюнком «Шевченко серед товаришів» 1851 р. (див. т. IX) бачив у Шевченка в 1852 р. художник М. Ф. Савичев, оскільки у своїх спогадах він змішав деталі двох малюнків в один (див. газ. «Казачий вестник», 1884, № 53 — 54), що й послужило деяким дослідникам підставою віднести даний малюнок до Кара-тауської експедиції.

Датується часом перебування Шевченка в Раїмі в червні — липні 1848 р. на тій підставі, що прийоми письма, зображення інтер’єра юрти, ліжка, гітари, килима тут такі ж, як і на малюнку «Портрет невідомого з гітарою» (див. № 13) з власноручним написом Шевченка: Раимъ; освітлення яскраве, сонячне, зверху; натура оголена; Шевченко одягнений в літню солдатську форму.

В літературі зустрічається під назвами: «Автопортрет. Шевченко малює в похідній палатці» (О. Новицький, Т. Шевченко, К., 1930, табл. III. Тут невірно визначена техніка — акварель); «В джуламійці» (О. П. Новицький, Малярські твори Тараса Шевченка, [К., 1936], стор. 103, № 679); «За малюванням в палатці експедиції» (С. Раєвський, До питання атрибуції і датування деяких сепій Т. Г. Шевченка, «Образотворче мистецтво», К., 1941, № 4, стор. 30); «За рисуван-/11/ням» (Т. Г. Шевченко, Автопортрети, К., 1939, № VI); «Шевченко малює в юрті» (В. Г., Картины, рисунки и офорты Шевченка, «Киевская старина», К., 1888, т. XXI, стор. 82 — 83); «Шевченко на етюді» («Каталог предметов малорусской старины и редкостей. Коллекция В. В. Тарновского», К., 1893, стор. 30, № 9); «Шевченко рисует с натуры» (Мариетта Шагинян, Т. Г. Шевченко, М., 1941, стор. 48 — 49); «Шевченко з киргизом» («Каталог малярської творчості Т. Г. Шевченка, експонованої в Галереї», X., 1934, стор. 28).

Гравюра на дереві з цього малюнка під назвою «Шевченко на етюді» опублікована в журн. «Пчела» (1876, т. II, стор. 4, № 16).

Попередні місця збереження: власність Є. М. Тевяшова, В. М. Лазаревського, Є. Є. Рейтерна, РМ, ІТШ, ГКШ, ЦМШ.

1939 р. експонувався на ЮШ (Каталог, стор. 44, № 223).


ДМШ, інв. № г — 845.










Попередня     Головна     Наступна                 Умовні скорочення


Етимологія та історія української мови:

Датчанин:   В основі української назви датчани лежить долучення староукраїнської книжності до європейського контексту, до грецькомовної і латинськомовної науки. Саме із західних джерел прийшла -т- основи. І коли наші сучасники вживають назв датський, датчанин, то, навіть не здогадуючись, ступають по слідах, прокладених півтисячоліття тому предками, які перебували у великій європейській культурній спільноті. . . . )



 


Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть ціле слово мишкою та натисніть Ctrl+Enter.

Iзборник. Історія України IX-XVIII ст.